Μεγάλοι διανοητές: Πυθαγόρας

11 / 12 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου 410
Image

Ο Πυθαγόρας ο Σάμιος ήταν Έλληνας φιλόσοφος και μαθηματικός. Είναι ο κατεξοχήν θεμελιωτής των μαθηματικών στον ελληνικό χώρο και είχε σημαντικές αστρονομικές ανακαλύψεις.

Aπό μικρή ηλικία, o Πυθαγόρας  μαθήτευσε δίπλα στον Θαλή, ο οποίος μάλιστα τον προέτρεψε να μεταβεί στην Αίγυπτο και να συναναστραφεί με τους ιερείς της Μέμφιδος, προβλέποντας ότι έτσι θα γίνει ο σοφότερος από όλους τους ανθρώπους.

 

Στην Αίγυπτο έζησε πολλά χρόνια χρόνια και θαυμάστηκε τόσο πολύ από τους ιερείς που του επέτρεψαν να θυσιάζει μαζί τους στους θεούς, προνόμια που δεν δινόταν στους ξένους.  Στην συνέχεια έζησε στην Περσία, συναναστράφηκε Μάγους, γνώρισε τα Ελευσίνια Μυστήρια και τους Ορφικούς.

 

Ο Πυθαγόρας ήταν ένας αληθινός άνθρωπος του πνεύματος, με ευρεία καλλιέργεια και αληθινούς φιλοσοφικούς στοχασμούς. Δεν είναι περίεργο λοιπόν, που ίδρυσε ένα φιλοσοφικό ρεύμα, τον Πυθαγορισμό.

 

Οι Πυθαγόρειοι ήταν μια μυστική, θρησκευτική κίνηση, με έντονη πολιτική δραστηριότητα. Ο ίδιος ο Πυθαγόρας ηταν ένας ήρεμος αλλά συνάμα επιβλητικός άνθρωπος με μεγάλη αυτοσυγκράτηση προς το ποτό, το φαγητό και τον ύπνο.

 

Μάλιστα, είχε κατασκευάσει την Δίκαια Κούπα για να πίνει κρασί με μέτρο. Σε αυτήν την κούπα, αν έβαζες έστω και μια σταγόνα παραπάνω από το σημάδι, άδειαζε όλο το περιεχόμενο της.

 

Τα περισσότερα χρόνια της ενήλικης ζωής του, ο Πυθαγόρας  τα έζησε στον Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας, όπου γνώρισε μεγάλη δόξα. Δυστυχώς, λίγο πριν το τέλος της ζωής του, όπως πολλοί φιλόσοφοι, έπεσε θαύμα συκοφαντίας. Η σχολή του κάηκε και πολλοί μαθητές του σκοτώθηκαν ή εξορίστηκαν.

 

Δυστυχώς, οι περισσότερες πληροφορίες για το έργο και την φιλοσοφία του, προέρχονται από πολύ μεταγενέστερες πηγές, μιας και στη σχολή του τηρούνταν άκρα μυστικότητα για τα πάντα.

 

Θεωρείται σίγουρο ότι πίστευε πως τα Μαθηματικά είναι η οδός για την απελευθέρωση της ψυχής, η οποία μάλιστα δε χάνεται με τον θάνατο, αλλά μετενσαρκώνεται.

 

Είχε «εντολές» ηθικής συμπεριφοράς προς τους μαθητές του και πίστευε ότι οι πιο σημαντικές στιγμές της ημέρας είναι πριν και μετὰ από τον ύπνο, αφού σου επιτρέπουν να σκεφτείς τι θέλεις να κάνεις, αλλά και τι έκανες ήδη.

 

Ο Πυθαγόρας πίστευε ότι οι αριθμοί εκφράζουν την ουσία των όντων και των φαινομένων. Έτσι, το 3 εκφράζει τον γάμο, το 4 την δικαιοσύνη, το 6 την εμψύχωση. Ο αριθμός 5 παρουσιάζει την ολότητα.

 

Οι Πυθαγόρειοι πίστευαν πολύ σε δίπολα(αρσενικό-θηλυκό, καλό-κακό, πεπερασμένο- άπειρο) και ήταν αυτοί που χώρισαν τους αριθμούς σε άρτιους και περιττούς.

 

Επίσης, στους Πυθαγόρειους οφείλουμε την ανακάλυψή των πυθαγόρειων τριάδων, των παραστατικών αριθμών, των τέλειων αριθμών, των φίλων αριθμών, των σύμμετρων αριθμών και φυσικά του Πυθαγόρειου Θεωρήματος που είναι ένα από τα ελάχιστα πράγματα που θυμόμαστε σχεδόν όλοι από το σχολείο, ανεξάρτητα με την σχέση μας με τα μαθηματικά.

 

Τέλος, ο Πυθαγόρας είχε εξαιρετικό έργο σχετικά με την επιστήμη της μουσικής, που θεωρούσε απαραίτητη για την κατανόηση της ζωής και της φύσης.

 

(Το Πυθαγόρειο Θεώρημα)

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017 28270

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017 25864

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017 18787

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

12 τρόποι για σωστή επανάληψη!

08 / 05 / 2017 13003

Λένε πως η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Άραγε, πώς μπορούμε να κάνουμε σωστή επανάληψη που θα μας οδηγήσει σε καλά μαθησιακά αποτελέσματα, χωρίς να εξαντληθούμε από την κούραση;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017 11932

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

Παιδικά παιχνίδια: άραγε υπάρχει ανάγκη για διαχωρισμό σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα";

15 / 01 / 2017 11895

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ορθή κατανόηση του κόσμου από το παιδί και συνεπώς την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Τα μικρά παιδιά αγαπούν το παιχνίδι και επιδιώκουν να αφιερώνουν πολλές ώρες σε αυτό.

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Γονείς και παιδίΓνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

21 / 06 / 2017 11932

Γονείς και παιδίΤα σχολεία κάνουν διακοπές, η γνώση και η μάθηση ποτέ!

Ήρθε η εποχή του χρόνου που μετράμε αντίστροφα για την λήξη του σχολείου. Άραγε, τι μπορούμε να κάνουμε για να συνεχιστεί η μάθηση εν μέσω διακοπών;

11 / 06 / 2017 4055

Διδακτική Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

03 / 06 / 2017 10488

ΠαιδαγωγικήΤα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

29 / 05 / 2017 28270

ΠαιδαγωγικήΠως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

22 / 05 / 2017 18787