Μεγάλοι διανοητές: Πυθαγόρας

11 / 12 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου 334
Image

Ο Πυθαγόρας ο Σάμιος ήταν Έλληνας φιλόσοφος και μαθηματικός. Είναι ο κατεξοχήν θεμελιωτής των μαθηματικών στον ελληνικό χώρο και είχε σημαντικές αστρονομικές ανακαλύψεις.

Aπό μικρή ηλικία, o Πυθαγόρας  μαθήτευσε δίπλα στον Θαλή, ο οποίος μάλιστα τον προέτρεψε να μεταβεί στην Αίγυπτο και να συναναστραφεί με τους ιερείς της Μέμφιδος, προβλέποντας ότι έτσι θα γίνει ο σοφότερος από όλους τους ανθρώπους.

 

Στην Αίγυπτο έζησε πολλά χρόνια χρόνια και θαυμάστηκε τόσο πολύ από τους ιερείς που του επέτρεψαν να θυσιάζει μαζί τους στους θεούς, προνόμια που δεν δινόταν στους ξένους.  Στην συνέχεια έζησε στην Περσία, συναναστράφηκε Μάγους, γνώρισε τα Ελευσίνια Μυστήρια και τους Ορφικούς.

 

Ο Πυθαγόρας ήταν ένας αληθινός άνθρωπος του πνεύματος, με ευρεία καλλιέργεια και αληθινούς φιλοσοφικούς στοχασμούς. Δεν είναι περίεργο λοιπόν, που ίδρυσε ένα φιλοσοφικό ρεύμα, τον Πυθαγορισμό.

 

Οι Πυθαγόρειοι ήταν μια μυστική, θρησκευτική κίνηση, με έντονη πολιτική δραστηριότητα. Ο ίδιος ο Πυθαγόρας ηταν ένας ήρεμος αλλά συνάμα επιβλητικός άνθρωπος με μεγάλη αυτοσυγκράτηση προς το ποτό, το φαγητό και τον ύπνο.

 

Μάλιστα, είχε κατασκευάσει την Δίκαια Κούπα για να πίνει κρασί με μέτρο. Σε αυτήν την κούπα, αν έβαζες έστω και μια σταγόνα παραπάνω από το σημάδι, άδειαζε όλο το περιεχόμενο της.

 

Τα περισσότερα χρόνια της ενήλικης ζωής του, ο Πυθαγόρας  τα έζησε στον Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας, όπου γνώρισε μεγάλη δόξα. Δυστυχώς, λίγο πριν το τέλος της ζωής του, όπως πολλοί φιλόσοφοι, έπεσε θαύμα συκοφαντίας. Η σχολή του κάηκε και πολλοί μαθητές του σκοτώθηκαν ή εξορίστηκαν.

 

Δυστυχώς, οι περισσότερες πληροφορίες για το έργο και την φιλοσοφία του, προέρχονται από πολύ μεταγενέστερες πηγές, μιας και στη σχολή του τηρούνταν άκρα μυστικότητα για τα πάντα.

 

Θεωρείται σίγουρο ότι πίστευε πως τα Μαθηματικά είναι η οδός για την απελευθέρωση της ψυχής, η οποία μάλιστα δε χάνεται με τον θάνατο, αλλά μετενσαρκώνεται.

 

Είχε «εντολές» ηθικής συμπεριφοράς προς τους μαθητές του και πίστευε ότι οι πιο σημαντικές στιγμές της ημέρας είναι πριν και μετὰ από τον ύπνο, αφού σου επιτρέπουν να σκεφτείς τι θέλεις να κάνεις, αλλά και τι έκανες ήδη.

 

Ο Πυθαγόρας πίστευε ότι οι αριθμοί εκφράζουν την ουσία των όντων και των φαινομένων. Έτσι, το 3 εκφράζει τον γάμο, το 4 την δικαιοσύνη, το 6 την εμψύχωση. Ο αριθμός 5 παρουσιάζει την ολότητα.

 

Οι Πυθαγόρειοι πίστευαν πολύ σε δίπολα(αρσενικό-θηλυκό, καλό-κακό, πεπερασμένο- άπειρο) και ήταν αυτοί που χώρισαν τους αριθμούς σε άρτιους και περιττούς.

 

Επίσης, στους Πυθαγόρειους οφείλουμε την ανακάλυψή των πυθαγόρειων τριάδων, των παραστατικών αριθμών, των τέλειων αριθμών, των φίλων αριθμών, των σύμμετρων αριθμών και φυσικά του Πυθαγόρειου Θεωρήματος που είναι ένα από τα ελάχιστα πράγματα που θυμόμαστε σχεδόν όλοι από το σχολείο, ανεξάρτητα με την σχέση μας με τα μαθηματικά.

 

Τέλος, ο Πυθαγόρας είχε εξαιρετικό έργο σχετικά με την επιστήμη της μουσικής, που θεωρούσε απαραίτητη για την κατανόηση της ζωής και της φύσης.

 

(Το Πυθαγόρειο Θεώρημα)

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Το όνομα μου είναι Εύα & η διδασκαλία είναι κάτι που με παθιάζει αληθινά. Έχω ολοκληρώσει τις σπουδές μου στο τμήμα Φιλολογίας, στο Παιδαγωγικό & πλέον φοιτώ στο διατμηματικό μεταπτυχιακό “Επιστήμες της αγωγής- Τεχνολογίες μάθησης”(Α.Π.Θ). Παράλληλα με την εργασία μου, επιδιώκω την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία & την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είμαι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης & το Open House.

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017 25159

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Παιδικά παιχνίδια: άραγε υπάρχει ανάγκη για διαχωρισμό σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα";

15 / 01 / 2017 11576

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ορθή κατανόηση του κόσμου από το παιδί και συνεπώς την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Τα μικρά παιδιά αγαπούν το παιχνίδι και επιδιώκουν να αφιερώνουν πολλές ώρες σε αυτό.

Πως μπορώ να μεγαλώσω ευγενικά παιδιά;

12 / 03 / 2017 11294

Μήπως ήρθε η ώρα να καταλάβουν οι γονείς ότι πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους την ευγένεια και να μην εστιάζουν μόνο στα σχολικά μαθήματα;

Παιδική κατάθλιψη: εσείς ξέρετε να την αναγνωρίζετε;

01 / 02 / 2017 10057

Η πικρή αλήθεια είναι ότι ένα ποσοστό 2-3% των παιδιών μπορεί να εμφανίσει κατάθλιψη. Άραγε, ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να την εντοπίσουμε αλλά και να την αντιμετωπίσουμε;

Προβλήματα συμπεριφοράς: Μπορεί να βοηθήσει η Λειτουργική Ανάλυση και Διαμόρφωση της συμπεριφοράς;

08 / 01 / 2017 9562

Τι μπορούμε να κάνουμε ως εκπαιδευτικοί για να βοηθήσουμε ένα παιδί με προβλήματα συμπεριφοράς;

Διαμάχη δασκάλου- μαθητή: πως μπορεί να επιλυθεί;

27 / 02 / 2017 9208

Τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση διαμάχης ενός εκπαιδευτικού με κάποιον μαθητή;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠοιοί είναι οι 10 μεγαλύτεροι μύθοι για τις Πανελλήνιες;

Οι Πανελλήνιες είναι κοντά και αυτό σημαίνει ότι το άγχος όλων των εμπλεκομένων κορυφώνεται. Άραγε, αγχώνονται για τους σωστούς λόγους;

23 / 04 / 2017 163

ΠαιδαγωγικήΠώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

11 / 04 / 2017 9193

Αυτό το ήξερες;Ποιά ήταν η Μαρί Κιουρί;

Η Μαρί, έφυγε με ελάχιστα χρήματα από την Βαρσοβία για να σπουδάσει και σήμερα έχει δώσει το όνομα της σε ιδρύματα, πανεπιστήμια ακόμη και σε ένα χημικό στοιχείο!

03 / 04 / 2017 120

ΔιδακτικήΑναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

26 / 03 / 2017 25159

Αυτό το ήξερες;Ποιός ήταν ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ;

Ο δάσκαλος που ανακάλυψε το τηλέφωνο για να βοηθήσει τους κωφούς μαθητές του.

21 / 03 / 2017 177