Ποιά ήταν η Μαρί Κιουρί;

03 / 04 / 2017 Ευαγγελία Ευσταθιάδου 119
Image

Η Μαρί, έφυγε με ελάχιστα χρήματα από την Βαρσοβία για να σπουδάσει και σήμερα έχει δώσει το όνομα της σε ιδρύματα, πανεπιστήμια ακόμη και σε ένα χημικό στοιχείο!

Η Μαρί Κιουρί γεννήθηκε με το όνομα Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα στις 7 Νοεμβρίου 1867 και ήταν μια πολύ έξυπνη γυναίκα.

 

Η Μαρία ήταν κόρη καθηγητών και είχε άλλα τέσσερα αδέρφια. Τα πρώτα χρόνια της ζωής της τα πέρασε σε ευκατάστατο περιβάλλον, αλλά το 1874 η μητέρα της νοσηλεύτηκε για φυματίωση και ο πατέρας της έπεσε σε κυβερνητική δυσμένεια με αποτέλεσμα να βιώσει σημαντική μείωση μισθού και να χάσει το διαμέρισμα της οικογένειας. Δυο χρόνια αργότερα, πέθανε η μια αδερφή της από τύφο και το 1878 απεβίωσε η μητέρα της.

 

Παρά τις προσωπικές δυσκολίες, η Μαρία ξεχώριζε στο σχολείο και αποφοίτησε με επαίνους από το γυμνάσιο. Εκείνη την εποχή δεν επιτρεπόταν η φοίτηση γυναικών στα πολωνικά πανεπιστήμια, οπότε η μόνη λύση θα ήταν οι σπουδές στο εξωτερικό κάτι που τα οικονομικά της δεν επέτρεπαν. Έτσι, εργάστηκε ως γκουβερνάντα και δασκάλα σε πλούσιες οικογένειες και μαζί με τις δυο αδερφές της παρακολούθησε μαθήματα στο παράνομο «Ιπτάμενο Πανεπιστήμιο».

 

Το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο δημιουργήθηκε από την συνένωση των παράνομων διδασκαλείων πολωνικής γλώσσας που λειτουργήσαν από το 1885 ως το 1905 στην Βαρσοβία. Η παρανομία ήταν μονόδρομος μιας και όταν η Ρωσική αυτοκρατορία ενσωμάτωσε διάφορες πολωνικές περιοχές, απαγόρευσε την δημόσια χρήση της πολωνικής γλώσσας, στοχεύοντας στην ρωσοποίηση των Πολωνών.

 

Για χρόνια, η Μαρία έστελνε το μεγαλύτερο μέρος του μισθού της στην αδερφή της που σπούδαζε ιατρική στο Παρίσι. Το 1891, σε ηλικία 24 ετών, κατάφερε να μετακομίσει μαζί της και να παρακολουθήσει την σχολή θετικών επιστημών της Σορβόννης. Η φοιτητική ζωή της ήταν γεμάτη στερήσεις, με ένα πενιχρό βοήθημα από ένα πολωνικό ίδρυμα και πολύωρο διάβασμα. Τελικά, αποφοίτησε με τα πτυχία των μαθηματικών, της φυσικής και της χημείας.

 

Το 1894 γνωρίστηκε με τον φυσικό Περ Κιουρί που σύντομα της έκανε πρόταση γάμου. Παντρεύτηκαν με πολιτικό γάμο, δεν είχαν  βέρες, ούτε φόρεσε νυφικό και στο γαμήλιο ταξίδι τους έκαναν το γύρο της Γαλλίας με ποδήλατα. Η κόρη τους Εύα έγινε συγγραφέας και πέθανε το 2007 σε ηλικία 102 ετών, ενώ η αδερφή της, Ειρήνη, βραβεύτηκε επίσης με το Νόμπελ Χημείας.

 

 

Μαζί με τον Πιερ δούλευαν στην έρευνα για το ουράνιο και στις 18/7/1898, ανακοίνωσαν την ανακάλυψη ενός νέου στοιχείου, του πολώνιου. Στις 26/12 ανακοίνωσαν την ανακάλυψη του ραδίου. Επίσης, ανακάλυψαν ότι η ακτινοβολία του ράδιου(ραδιοθεραπεία) καταστρέφει τους καρκινικούς όγκους και μάλιστα η Μαρί, υπολόγισε τις σωστές δόσεις για θεραπεία με ράδιο. Παρότι έκαναν εξαιρετικά σημαντικές ανακαλύψεις γύρω από την ραδιενέργεια και τις δημοσίευσαν σε επιστημονικές εργασίες δεν πατεντάρισαν της ανακαλύψεις τους μιας και δεν επιδίωκαν κέρδη από αυτές.

 

Το 1903, η Μαρί έλαβε το διδακτορικό της από την Σορβόννη και μαζί με τον Πιερ βραβεύτηκαν με το Νόμπελ Φυσικής(παρότι αρχικά ήθελαν να βραβεύσουν μόνο τον Πιερ επειδή ηταν άνδρας). Ακολούθησαν πολλά σημαντικά ακαδημαϊκά βραβεία και το 1906 έγινε η πρώτη γυναίκα με έδρα πανεπιστημίου στην Γαλλία. Το 1911 βραβεύτηκε με το Νόμπελ Χημείας. Μέχρι σήμερα είναι η μόνη που έχει κερδίσει Νόμπελ σε δυο διαφορετικές επιστήμες.

 

Δυστυχώς, το 1906 ο Πιερ παρασύρθηκε από άμαξα και σκοτώθηκε. Η Μαρί ήταν ακόμα νέα και το 1910 συνήψε σχέση με τον Πολ Λανζεβάν, πέντε χρόνια μικρότερο της, εν διαστάσει παντρεμένο, πατέρα τεσσάρων παιδιών και πρώην μαθητή του άνδρα της. Η κατακραυγή της γαλλικής κοινωνίας ήταν τόσο έντονη που η Μαρί αρρώστησε από την στεναχώρια της. Μάλιστα, ήταν τέτοιος ο πόλεμος που έζησε, που οι περισσότερες εφημερίδες δεν έγραψαν καν για το Νόμπελ Χημείας.

 

Στα χρόνια του Α΄ Παγκοσμίου, με δικά της έξοδα εφοδίασε πολλά πολεμικά νοσοκομεία με συσκευές ακτίνων Χ και με τα χρήματα των δυο Νόμπελ έστησε περίπου 250 ακτινολογικούς θαλάμους στα πολεμικά μέτωπα. Τα περισσότερα χρήματα που κέρδισε τα μοίρασε σε ιδρύματα, οικογένεια και μαθητές της.

 

Τα επόμενα χρόνια αναγορεύτηκε διδάκτορας στα περισσότερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, συναντήθηκε με δυο Αμερικανούς προέδρους και πρωτοστάτησε στην ίδρυση του Ινστιτούτου Ραδίου στην Βαρσοβία και το Παρίσι. Το 1944, το πολωνικό πανεπιστήμιο μετονομάστηκε σε Μαρία Σκουοντόφσκα-Κιουρί.  

 

Η Μαρί πέθανε από λευχαιμία το 1934, εξαιτίας της πολυετούς έκθεσης της στην ραδιενέργεια, χωρίς κατάλληλο εξοπλισμό.

 

Το 1995, τα οστά της μεταφέρθηκαν στο Πάνθεον, το μαυσωλείο που είναι θαμμένοι όλοι οι μεγάλοι άνδρες της Γαλλίας.  Πλέον, το όνομα της έχει δοθεί στην μονάδα μέτρησης της ραδιενέργειας( Ci ή κιουρί) και στο τεχνητό χημικό στοιχείο με ατομικό αριθμό 96(το κιούριο).

 

 

Η υσγκεκριμένη φωτογραφία τραβήχτηκε το 1911 σε επιστημονικό συνέδριο και εκτός της Μαρί απεικονίζονται μερικές απο τις μεγαλύτερες διάνοιες του αιώνα όπως ο Ράδερφορντ, ο Αϊνστάιν και ο Πλανκ.

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Το όνομα μου είναι Εύα & η διδασκαλία είναι κάτι που με παθιάζει αληθινά. Έχω ολοκληρώσει τις σπουδές μου στο τμήμα Φιλολογίας, στο Παιδαγωγικό & πλέον φοιτώ στο διατμηματικό μεταπτυχιακό “Επιστήμες της αγωγής- Τεχνολογίες μάθησης”(Α.Π.Θ). Παράλληλα με την εργασία μου, επιδιώκω την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία & την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είμαι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης & το Open House.

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017 25158

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Παιδικά παιχνίδια: άραγε υπάρχει ανάγκη για διαχωρισμό σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα";

15 / 01 / 2017 11576

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ορθή κατανόηση του κόσμου από το παιδί και συνεπώς την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Τα μικρά παιδιά αγαπούν το παιχνίδι και επιδιώκουν να αφιερώνουν πολλές ώρες σε αυτό.

Πως μπορώ να μεγαλώσω ευγενικά παιδιά;

12 / 03 / 2017 11294

Μήπως ήρθε η ώρα να καταλάβουν οι γονείς ότι πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους την ευγένεια και να μην εστιάζουν μόνο στα σχολικά μαθήματα;

Παιδική κατάθλιψη: εσείς ξέρετε να την αναγνωρίζετε;

01 / 02 / 2017 10057

Η πικρή αλήθεια είναι ότι ένα ποσοστό 2-3% των παιδιών μπορεί να εμφανίσει κατάθλιψη. Άραγε, ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να την εντοπίσουμε αλλά και να την αντιμετωπίσουμε;

Προβλήματα συμπεριφοράς: Μπορεί να βοηθήσει η Λειτουργική Ανάλυση και Διαμόρφωση της συμπεριφοράς;

08 / 01 / 2017 9562

Τι μπορούμε να κάνουμε ως εκπαιδευτικοί για να βοηθήσουμε ένα παιδί με προβλήματα συμπεριφοράς;

Διαμάχη δασκάλου- μαθητή: πως μπορεί να επιλυθεί;

27 / 02 / 2017 9208

Τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση διαμάχης ενός εκπαιδευτικού με κάποιον μαθητή;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠοιοί είναι οι 10 μεγαλύτεροι μύθοι για τις Πανελλήνιες;

Οι Πανελλήνιες είναι κοντά και αυτό σημαίνει ότι το άγχος όλων των εμπλεκομένων κορυφώνεται. Άραγε, αγχώνονται για τους σωστούς λόγους;

23 / 04 / 2017 163

ΠαιδαγωγικήΠώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

11 / 04 / 2017 9193

Αυτό το ήξερες;Ποιά ήταν η Μαρί Κιουρί;

Η Μαρί, έφυγε με ελάχιστα χρήματα από την Βαρσοβία για να σπουδάσει και σήμερα έχει δώσει το όνομα της σε ιδρύματα, πανεπιστήμια ακόμη και σε ένα χημικό στοιχείο!

03 / 04 / 2017 120

ΔιδακτικήΑναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

26 / 03 / 2017 25158

Αυτό το ήξερες;Ποιός ήταν ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ;

Ο δάσκαλος που ανακάλυψε το τηλέφωνο για να βοηθήσει τους κωφούς μαθητές του.

21 / 03 / 2017 177