Διάβασμα στο σπίτι. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας;

06 / 11 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου 1146
Image

Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων, είναι μια από τις πιο συχνές πηγές διενέξεων ανάμεσα σε παιδιά και γονείς. Ένα παιδί που αρνείται πεισματικά να διαβάσει είναι πηγή άγχους για τους γονείς και συχνά εξαντλεί την υπομονή τους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε το παιδί μας να γίνει πιο υπεύθυνο ως προς τις σχολικές του υποχρεώσεις;

 

1) Διερευνήστε αν το παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες που το εμποδίζουν να αποδώσει αποτελεσματικά και του δημιουργούν άρνηση για το σχολείο. Αν ναι, συμβουλευτείτε τους κατάλληλους ειδικούς ώστε να καταρτιστεί το εξατομικευμένο πρόγραμμα διαβάσματος που θα βασίζεται στις ικανότητες του παιδιού.

 

2) Οργανώστε το διάβασμα του. Το παιδί χρειάζεται ένα συγκεκριμένο, ήσυχο χώρο για διάβασμα, μακριά από εξωτερικά ερεθίσματα που θα το αποσπούν. Καλό είναι να έχει δίπλα του όλα τα απαραίτητα, ώστε να μην χρειάζεται να διακόπτει το διάβασμα του διαρκώς.

 

3) Βρείτε τον κατάλληλο χρόνο. Καλό είναι να υπάρχει μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης όπου θα υπάρχει η λιγότερη δυνατή φασαρία στο σπίτι. Αν το παιδί γνωρίζει τις ώρες για μελέτη και εξωσχολικές του δραστηριότητες, θα μάθει να προγραμματίζει τις υποχρεώσεις του.

 

4) Συχνά και σύντομα διαλείμματα.  Ένα ολιγόλεπτο διάλλειμα ανάμεσα στη μελέτη διαφορετικών μαθήματων ή μετά από σειρά δύσκολων ασκήσεων είναι ωφέλιμο και θα αναζωογονήσει το παιδί. Επίσης, καλό είναι να εχει χρόνο για παιχνίδι ή κάποια δραστηριότητα που επιθυμεί, ώστε να αποσυμπιέζεται.

 

5) Τεχνικές διαβάσματος. Μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδιά ώστε να βρούμε τον τρόπο διαβάσματος που τους ταιριάζει. Μπορεί π.χ να ξεκινά από τα πιο δύσκολα μαθήματα, ώστε να είναι ξεκούραστο. Επίσης, μπορεί να βρίσκει τα κύρια σημεία, να βγάζει πλαγιότιτλους και να κάνει σύντομα σχεδιαγράμματα, ώστε πρώτα να κατανοήσει τα σημαντικά και μετά να προχωρήσει στα δευτερεύοντα. Στόχος είναι η κατανόηση όχι η τυφλή απομνημόνευση.

NaN

 

6) Αυτονομία στο διάβασμα. Από νωρίς εξηγούμε στο παιδί ότι το διάβασμα είναι δική του ευθύνη, οπότε πρέπει να το οργανώσει μόνο του. Φυσικά, μπορούμε να βοηθήσουμε αν χρειαστεί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν διαβάζουμε μαζί τα πάντα. Αν το παιδί αρνείται να διαβάσει, μπορούμε να το αφήσουμε να πάει αδιάβαστο ώστε να καταλάβει τις συνέπειες της αδιαφορίας του. Δεν διορθώνουμε τα πάντα, δεν επιμένουμε στα όμορφα γράμματα, δεν προσθέτουμε παραπάνω άγχος στο ήδη πιεσμένο παιδί.

 

7) Αγαπήστε το διάβασμα. Από την βρεφική ακόμα ηλικία, καλό είναι να διαβάζουμε μαζί βιβλία με θεματολογία που ενδιαφέρει το παιδί ώστε να συνδέσει το διάβασμα με κάτι ευχάριστο. Επισκεπτόμαστε βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία, ζωγραφίζουμε σκηνές από τα αγαπημένα του βιβλία, συζητάμε για τους ήρωες και έτσι δημιουργούμε μικρούς αναγνώστες.

 

8) Αγάπηστε την γνώση. Το σχολείο προσφέρει γνώσεις χρήσιμες για την ζωή, οπότε καλό είναι να μη χάνουμε ευκαιρία να δείξουμε την πρακτική εφαρμογή των αποκτηθέντων γνώσεων.

 

9)  Όχι στην βαθμοθηρία. Είναι σημαντικό οι γονείς να μην μεταφέρουν άγχος στα παιδιά και να μην έχουν υπερβολικές προσδοκίες. Οι βαθμοί δεν είναι ενδεικτικοί εξυπνάδας ή καλλιέργειας και καλό είναι να μην βάζουμε ταμπέλες στα παιδιά ανάλογα με τις επιδόσεις τους.

 

10) Ναι στον ελεύθερο χρόνο. Η μελέτη των μαθημάτων είναι σημαντική αλλά δεν πρέπει να καταλαμβάνει κάθε σπιθαμή ελεύθερου χρόνου. Το πολύωρο διάβασμα δεν είναι απαραίτητα ποιοτικό, ενώ συχνά οδηγεί στη ταύτιση του σχολείου με την ταλαιπωρία. Επίσης, μεγάλη προσοχή στις πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες. Το παιδί θα ωφεληθεί αν ασχολείται με κάτι που το ενδιαφέρει ειλικρινά, και όχι αν επιδίδεται σε κυνήγι προσόντων.

 

Και μην ξεχνάτε! Το καλύτερο πρότυπο για τα παιδιά σας είστε εσείς οι ίδιοι. Αν τα παιδιά βλέπουν γονείς που διαβάζουν βιβλία, που σέβονται την ώρα μελέτης των μαθητών, που αγαπούν την γνώση , είναι πολύ πιθανόν να θελήσουν να ακολουθήσουν το ίδιο μονοπάτι. Το διαρκές "διαβασες;" θα φέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. 

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017 25427

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

12 τρόποι για σωστή επανάληψη!

08 / 05 / 2017 11972

Λένε πως η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Άραγε, πώς μπορούμε να κάνουμε σωστή επανάληψη που θα μας οδηγήσει σε καλά μαθησιακά αποτελέσματα, χωρίς να εξαντληθούμε από την κούραση;

Παιδικά παιχνίδια: άραγε υπάρχει ανάγκη για διαχωρισμό σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα";

15 / 01 / 2017 11723

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ορθή κατανόηση του κόσμου από το παιδί και συνεπώς την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Τα μικρά παιδιά αγαπούν το παιχνίδι και επιδιώκουν να αφιερώνουν πολλές ώρες σε αυτό.

Πως μπορώ να μεγαλώσω ευγενικά παιδιά;

12 / 03 / 2017 11425

Μήπως ήρθε η ώρα να καταλάβουν οι γονείς ότι πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους την ευγένεια και να μην εστιάζουν μόνο στα σχολικά μαθήματα;

Πώς θα μεγαλώσω ανεξάρτητα παιδιά;

02 / 05 / 2017 10398

Μα γιατί έγινε ανασφαλές και φοβισμένο αυτό το παιδί; Τόση αγάπη πήρε...

Παιδική κατάθλιψη: εσείς ξέρετε να την αναγνωρίζετε;

01 / 02 / 2017 10124

Η πικρή αλήθεια είναι ότι ένα ποσοστό 2-3% των παιδιών μπορεί να εμφανίσει κατάθλιψη. Άραγε, ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να την εντοπίσουμε αλλά και να την αντιμετωπίσουμε;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

22 / 05 / 2017 7091

Διδακτική12 τρόποι για σωστή επανάληψη!

Λένε πως η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Άραγε, πώς μπορούμε να κάνουμε σωστή επανάληψη που θα μας οδηγήσει σε καλά μαθησιακά αποτελέσματα, χωρίς να εξαντληθούμε από την κούραση;

08 / 05 / 2017 11972

Γονείς και παιδίΠώς θα μεγαλώσω ανεξάρτητα παιδιά;

Μα γιατί έγινε ανασφαλές και φοβισμένο αυτό το παιδί; Τόση αγάπη πήρε...

02 / 05 / 2017 10398

ΔιδακτικήΠοιοί είναι οι 10 μεγαλύτεροι μύθοι για τις Πανελλήνιες;

Οι Πανελλήνιες είναι κοντά και αυτό σημαίνει ότι το άγχος όλων των εμπλεκομένων κορυφώνεται. Άραγε, αγχώνονται για τους σωστούς λόγους;

23 / 04 / 2017 8847

ΠαιδαγωγικήΠώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

11 / 04 / 2017 9580