Μπορείς να αναγνωρίσεις τα προβλήματα συμπεριφοράς ενός παιδιού;

02 / 10 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου 321
Image

Ένα παιδί μπορεί να είναι άτακτο, άλλο πολύ ήσυχο, ένα τρίτο νευρικό και φοβισμένο. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά από μόνα τους δεν προκαλούν ανησυχία. Τι γίνεται όμως αν εμφανίζονται συνδυαστικά με κάποια άλλα στοιχεία;

Με το παρόν άρθρο επιδιώκουμε να ενημερώσουμε γονείς και εκπαιδευτικούς για τις διάφορες μορφές προβληματικής  συμπεριφοράς  , ώστε να γίνει ευκολότερα η αναγνώριση τους. Σε αυτή τη φάση, θα ασχοληθούμε με την γενική κατηγοριοποίηση των προβλημάτων συμπεριφοράς και σε επόμενα άρθρα θα προχωρήσουμε σε ενδελεχή ανάλυση κάθε κατηγορίας.

 

Η κατηγοριοποίηση των προβλημάτων συμπεριφοράς με βάση την κλινική προσέγγιση βασίζεται στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχιατρικών Διαταραχών της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας, το οποίο είναι το επικρατέστερο διαγνωστικό σύστημα στις Ηνωμένες Πολιτείες και χρησιμοποιείται σε όλο το κόσμο. Το εν λόγω εγχειρίδιο είναι αναλυτικό ως προς την παρουσίαση των συμπτωμάτων κάθε διαταραχής αλλά θεωρείται δύσχρηστο στο σχολικό πλαίσιο.

 

Πολύ πιο εύχρηστη για εκπαιδευτικούς είναι η κατηγοριοποίηση των συμπεριφορών προβλημάτων με βάση την εμπειρική προσέγγιση που βασίζεται στο Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση(ΣΑΕΒΑ) και στο Ερωτηματολόγιο Διαπροσωπικής Και Ενδοπροσωπικής Προσαρμογής.

 

Το ΣΑΕΒΑ προτείνει την παρακάτω κατηγοριοποίηση:

 

Α. Εσωτερικευμένα Προβλήματα:

- Άγχος/ Κατάθλιψη: Το παιδί κλαίει πολύ, εμφανίζει φοβίες, είναι νευρικό, είναι τελειομανές, αισθάνεται ότι δεν το αγαπούν, νιώθει ασήμαντο, αισθάνεται πολλές ενοχές, σκέφτεται την αυτοκτονία.

 

- Απόσυρση/ Κατάθλιψη: Το παιδί δεν εκφράζει χαρά, προτιμά να είναι μόνο, είναι απομονωμένο, δεν έχει ενέργεια, είναι δειλό.

 

Β. Εξωτερικευμένα Προβλήματα:

- Παραβίαση κανόνων: Το παιδί κάνει χρήση αλκοόλ και ουσιών, βρίζει, λέει ψέματα, κλέβει, φεύγει από το σπίτι, κάνει σκασιαρχείο, κάνει κακές συναναστροφές, προκαλεί φασαρίες και βανδαλισμούς, σκέφτεται πολύ το σεξ.

 

- Επιθετική συμπεριφορά: Το παιδί είναι ανυπάκουο σε έντονο βαθμό, είναι επιθετικό, μπλέκει σε καυγάδες, καταστρέφει πράγματα, φωνάζει πολύ, είναι επιθετικό, εμφανίζει εναλλαγές διάθεσης και συναισθημάτων, είναι καχύποπτο, εκνευρίζεται εύκολα και απειλεί τους άλλους.

NaN

 

Γ. Σύνδρομα που δεν περιλαμβάνονται στις παραπάνω κατηγορίες:

 

- Κοινωνικά προβλήματα: Το παιδί είναι εξαρτημένο, αισθάνεται μόνο, δεν τα πάει καλά στις κοινωνικές συναναστροφές, αισθάνεται ότι όλοι είναι εναντίον του και προτιμά να κάνει παρέα με μικρότερα παιδιά.

 

- Προβλήματα σκέψης: Το παιδί έχει έμμονες σκέψεις και ιδέες, αυτοτραυματίζεται, ακούει ήχους/ φωνές, βλέπει πράγματα που δεν υπάρχουν, κάνει νευρικές κινήσεις, έχει ρουτίνες, αντιμετωπίζει προβλήματα ύπνου.

 

- Προβλήματα Προσοχής: Αυτά τα προβλήματα χωρίζεται σε δυο κατηγορίες: 1. Απροσεξία: το παιδί φέρεται ανώριμα, δεν συγκεντρώνεται, βρίσκεται σε σύγχυση, ονειροπολεί, δυσκολεύεται με τις οδηγίες, είναι απρόσεκτο, είναι κακός μαθητής. 2. Υπερκινητικότητα- Παρορμητικότητα: Το παιδί δεν μπορεί να σταθεί ακίνητο, είναι ανεύθυνο, ενοχλεί τους άλλους, μιλάει πού, διαταράσσει την τάξη, καυχιέται.

 

 Τα ερωτηματολόγια είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο για όποιον έχει απορίες για την συμπεριφορά ενός παιδιού. Με την βοήθεια τους μπορεί να γίνει μια προκαταρτική αναγνώριση της προβληματικής συμπεριφοράς η οποία βασίζεται στην εμπειρική παρατήρηση  του παιδιού από τον γονιό ή τον εκπαιδευτικό.  

 

Μην ξεχνάτε ότι τα δεδομένα που προκύπτουν από την εμπειρική προσέγγιση είναι πολύτιμά γιατί διευκολύνουν το έργο του ειδικού που θα πραγματοποιήσει τον κλινικό έλεγχο και την κατάρτιση του προγράμματος παρέμβασης.

 

Υλικό για διάβασμα:

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Το όνομα μου είναι Εύα & η διδασκαλία είναι κάτι που με παθιάζει αληθινά. Έχω ολοκληρώσει τις σπουδές μου στο τμήμα Φιλολογίας, στο Παιδαγωγικό & πλέον φοιτώ στο διατμηματικό μεταπτυχιακό “Επιστήμες της αγωγής- Τεχνολογίες μάθησης”(Α.Π.Θ). Παράλληλα με την εργασία μου, επιδιώκω την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία & την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είμαι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης & το Open House.

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017 25159

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Παιδικά παιχνίδια: άραγε υπάρχει ανάγκη για διαχωρισμό σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα";

15 / 01 / 2017 11576

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ορθή κατανόηση του κόσμου από το παιδί και συνεπώς την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Τα μικρά παιδιά αγαπούν το παιχνίδι και επιδιώκουν να αφιερώνουν πολλές ώρες σε αυτό.

Πως μπορώ να μεγαλώσω ευγενικά παιδιά;

12 / 03 / 2017 11294

Μήπως ήρθε η ώρα να καταλάβουν οι γονείς ότι πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους την ευγένεια και να μην εστιάζουν μόνο στα σχολικά μαθήματα;

Παιδική κατάθλιψη: εσείς ξέρετε να την αναγνωρίζετε;

01 / 02 / 2017 10057

Η πικρή αλήθεια είναι ότι ένα ποσοστό 2-3% των παιδιών μπορεί να εμφανίσει κατάθλιψη. Άραγε, ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να την εντοπίσουμε αλλά και να την αντιμετωπίσουμε;

Προβλήματα συμπεριφοράς: Μπορεί να βοηθήσει η Λειτουργική Ανάλυση και Διαμόρφωση της συμπεριφοράς;

08 / 01 / 2017 9562

Τι μπορούμε να κάνουμε ως εκπαιδευτικοί για να βοηθήσουμε ένα παιδί με προβλήματα συμπεριφοράς;

Διαμάχη δασκάλου- μαθητή: πως μπορεί να επιλυθεί;

27 / 02 / 2017 9208

Τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση διαμάχης ενός εκπαιδευτικού με κάποιον μαθητή;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠοιοί είναι οι 10 μεγαλύτεροι μύθοι για τις Πανελλήνιες;

Οι Πανελλήνιες είναι κοντά και αυτό σημαίνει ότι το άγχος όλων των εμπλεκομένων κορυφώνεται. Άραγε, αγχώνονται για τους σωστούς λόγους;

23 / 04 / 2017 163

ΠαιδαγωγικήΠώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

11 / 04 / 2017 9193

Αυτό το ήξερες;Ποιά ήταν η Μαρί Κιουρί;

Η Μαρί, έφυγε με ελάχιστα χρήματα από την Βαρσοβία για να σπουδάσει και σήμερα έχει δώσει το όνομα της σε ιδρύματα, πανεπιστήμια ακόμη και σε ένα χημικό στοιχείο!

03 / 04 / 2017 120

ΔιδακτικήΑναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

26 / 03 / 2017 25159

Αυτό το ήξερες;Ποιός ήταν ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ;

Ο δάσκαλος που ανακάλυψε το τηλέφωνο για να βοηθήσει τους κωφούς μαθητές του.

21 / 03 / 2017 177