Μπορείς να αναγνωρίσεις τα προβλήματα συμπεριφοράς ενός παιδιού;

02 / 10 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Ένα παιδί μπορεί να είναι άτακτο, άλλο πολύ ήσυχο, ένα τρίτο νευρικό και φοβισμένο. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά από μόνα τους δεν προκαλούν ανησυχία. Τι γίνεται όμως αν εμφανίζονται συνδυαστικά με κάποια άλλα στοιχεία;

Με το παρόν άρθρο επιδιώκουμε να ενημερώσουμε γονείς και εκπαιδευτικούς για τις διάφορες μορφές προβληματικής  συμπεριφοράς  , ώστε να γίνει ευκολότερα η αναγνώριση τους. Σε αυτή τη φάση, θα ασχοληθούμε με την γενική κατηγοριοποίηση των προβλημάτων συμπεριφοράς και σε επόμενα άρθρα θα προχωρήσουμε σε ενδελεχή ανάλυση κάθε κατηγορίας.

 

Η κατηγοριοποίηση των προβλημάτων συμπεριφοράς με βάση την κλινική προσέγγιση βασίζεται στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχιατρικών Διαταραχών της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας, το οποίο είναι το επικρατέστερο διαγνωστικό σύστημα στις Ηνωμένες Πολιτείες και χρησιμοποιείται σε όλο το κόσμο. Το εν λόγω εγχειρίδιο είναι αναλυτικό ως προς την παρουσίαση των συμπτωμάτων κάθε διαταραχής αλλά θεωρείται δύσχρηστο στο σχολικό πλαίσιο.

 

Πολύ πιο εύχρηστη για εκπαιδευτικούς είναι η κατηγοριοποίηση των συμπεριφορών προβλημάτων με βάση την εμπειρική προσέγγιση που βασίζεται στο Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση(ΣΑΕΒΑ) και στο Ερωτηματολόγιο Διαπροσωπικής Και Ενδοπροσωπικής Προσαρμογής.

 

H κατηγοριοποίηση του ΣΑΕΒΑ

 

Α. Εσωτερικευμένα Προβλήματα

 

- Άγχος/ Κατάθλιψη: Το παιδί κλαίει πολύ, εμφανίζει φοβίες, είναι νευρικό, είναι τελειομανές, αισθάνεται ότι δεν το αγαπούν, νιώθει ασήμαντο, αισθάνεται πολλές ενοχές, σκέφτεται την αυτοκτονία.

 

- Απόσυρση/ Κατάθλιψη: Το παιδί δεν εκφράζει χαρά, προτιμά να είναι μόνο, είναι απομονωμένο, δεν έχει ενέργεια, είναι δειλό.

 

Β. Εξωτερικευμένα Προβλήματα

 

- Παραβίαση κανόνων: Το παιδί κάνει χρήση αλκοόλ και ουσιών, βρίζει, λέει ψέματα, κλέβει, φεύγει από το σπίτι, κάνει σκασιαρχείο, κάνει κακές συναναστροφές, προκαλεί φασαρίες και βανδαλισμούς, σκέφτεται πολύ το σεξ.

 

- Επιθετική συμπεριφορά: Το παιδί είναι ανυπάκουο σε έντονο βαθμό, είναι επιθετικό, μπλέκει σε καυγάδες, καταστρέφει πράγματα, φωνάζει πολύ, είναι επιθετικό, εμφανίζει εναλλαγές διάθεσης και συναισθημάτων, είναι καχύποπτο, εκνευρίζεται εύκολα και απειλεί τους άλλους.

NaN

 

Γ. Σύνδρομα που δεν περιλαμβάνονται στις παραπάνω κατηγορίες

 

- Κοινωνικά προβλήματα: Το παιδί είναι εξαρτημένο, αισθάνεται μόνο, δεν τα πάει καλά στις κοινωνικές συναναστροφές, αισθάνεται ότι όλοι είναι εναντίον του και προτιμά να κάνει παρέα με μικρότερα παιδιά.

 

- Προβλήματα σκέψης: Το παιδί έχει έμμονες σκέψεις και ιδέες, αυτοτραυματίζεται, ακούει ήχους/ φωνές, βλέπει πράγματα που δεν υπάρχουν, κάνει νευρικές κινήσεις, έχει ρουτίνες, αντιμετωπίζει προβλήματα ύπνου.

 

- Προβλήματα Προσοχής: Αυτά τα προβλήματα χωρίζεται σε δυο κατηγορίες: 1. Απροσεξία: το παιδί φέρεται ανώριμα, δεν συγκεντρώνεται, βρίσκεται σε σύγχυση, ονειροπολεί, δυσκολεύεται με τις οδηγίες, είναι απρόσεκτο, είναι κακός μαθητής. 2. Υπερκινητικότητα- Παρορμητικότητα: Το παιδί δεν μπορεί να σταθεί ακίνητο, είναι ανεύθυνο, ενοχλεί τους άλλους, μιλάει πού, διαταράσσει την τάξη, καυχιέται.

 

 Τα ερωτηματολόγια είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο για όποιον έχει απορίες για την συμπεριφορά ενός παιδιού. Με την βοήθεια τους μπορεί να γίνει μια προκαταρτική αναγνώριση της προβληματικής συμπεριφοράς η οποία βασίζεται στην εμπειρική παρατήρηση  του παιδιού από τον γονιό ή τον εκπαιδευτικό.  

 

Μην ξεχνάτε ότι τα δεδομένα που προκύπτουν από την εμπειρική προσέγγιση είναι πολύτιμά γιατί διευκολύνουν το έργο του ειδικού που θα πραγματοποιήσει τον κλινικό έλεγχο και την κατάρτιση του προγράμματος παρέμβασης.

 

Υλικό για διάβασμα:

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Γονείς και παιδίΠως να βοηθήσω το πρωτάκι μου να προσαρμοστεί;

Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι ένα σημαντικό ορόσημο για την ζωή ενός παιδιού. Άραγε, πως μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να προσαρμοστεί με επιτυχία;

15 / 09 / 2017

ΔιδακτικήΠοιά είναι η καλύτερη ηλικία να μάθουμε μια ξένη γλώσσα;

Σήμερα, οι ξένες γλώσσες αποτελούν το ‘’χρυσό εισιτήριο’’ με προορισμό όλο τον κόσμο. Αναμφίβολα, η εκμάθηση ξένων γλωσσών έχει γίνει τάση στην χώρα μας. Άραγε, πότε είναι η πιο κατάλληλη ηλικία να ξεκινήσουμε μία ξένη γλώσσα;

03 / 09 / 2017

Γονείς και παιδίΑποτυχία στις πανελλήνιες: και τώρα τι;

Οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι κομβικό σημείο στην μαθητική ζωή. Για πολλούς είναι το τέρμα μιας κοπιαστικής διαδρομής και η έναρξη ενός νέου κεφαλαίου. Τι γίνεται όμως με όσους δεν τα κατάφεραν;

23 / 08 / 2017

Γονείς και παιδίΠως θα βοηθήσω το παιδί μου να γίνει καλύτερος μαθητής φέτος;

Το καλοκαίρι σιγά σιγά τελειώνει και αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές όλων των βαθμίδων ετοιμάζονται για την επόμενη τάξη. Τι μπορούμε να κάνουμε αν το νέο σχολικό έτος μας βρει με κάποια “αποτυχία” στις αποσκευές;

15 / 08 / 2017

Γονείς και παιδί12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

29 / 07 / 2017