Μπορείς να αναγνωρίσεις τα προβλήματα συμπεριφοράς ενός παιδιού;

02 / 10 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου 341
Image

Ένα παιδί μπορεί να είναι άτακτο, άλλο πολύ ήσυχο, ένα τρίτο νευρικό και φοβισμένο. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά από μόνα τους δεν προκαλούν ανησυχία. Τι γίνεται όμως αν εμφανίζονται συνδυαστικά με κάποια άλλα στοιχεία;

Με το παρόν άρθρο επιδιώκουμε να ενημερώσουμε γονείς και εκπαιδευτικούς για τις διάφορες μορφές προβληματικής  συμπεριφοράς  , ώστε να γίνει ευκολότερα η αναγνώριση τους. Σε αυτή τη φάση, θα ασχοληθούμε με την γενική κατηγοριοποίηση των προβλημάτων συμπεριφοράς και σε επόμενα άρθρα θα προχωρήσουμε σε ενδελεχή ανάλυση κάθε κατηγορίας.

 

Η κατηγοριοποίηση των προβλημάτων συμπεριφοράς με βάση την κλινική προσέγγιση βασίζεται στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχιατρικών Διαταραχών της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας, το οποίο είναι το επικρατέστερο διαγνωστικό σύστημα στις Ηνωμένες Πολιτείες και χρησιμοποιείται σε όλο το κόσμο. Το εν λόγω εγχειρίδιο είναι αναλυτικό ως προς την παρουσίαση των συμπτωμάτων κάθε διαταραχής αλλά θεωρείται δύσχρηστο στο σχολικό πλαίσιο.

 

Πολύ πιο εύχρηστη για εκπαιδευτικούς είναι η κατηγοριοποίηση των συμπεριφορών προβλημάτων με βάση την εμπειρική προσέγγιση που βασίζεται στο Σύστημα Achenbach για Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση(ΣΑΕΒΑ) και στο Ερωτηματολόγιο Διαπροσωπικής Και Ενδοπροσωπικής Προσαρμογής.

 

Το ΣΑΕΒΑ προτείνει την παρακάτω κατηγοριοποίηση:

 

Α. Εσωτερικευμένα Προβλήματα:

- Άγχος/ Κατάθλιψη: Το παιδί κλαίει πολύ, εμφανίζει φοβίες, είναι νευρικό, είναι τελειομανές, αισθάνεται ότι δεν το αγαπούν, νιώθει ασήμαντο, αισθάνεται πολλές ενοχές, σκέφτεται την αυτοκτονία.

 

- Απόσυρση/ Κατάθλιψη: Το παιδί δεν εκφράζει χαρά, προτιμά να είναι μόνο, είναι απομονωμένο, δεν έχει ενέργεια, είναι δειλό.

 

Β. Εξωτερικευμένα Προβλήματα:

- Παραβίαση κανόνων: Το παιδί κάνει χρήση αλκοόλ και ουσιών, βρίζει, λέει ψέματα, κλέβει, φεύγει από το σπίτι, κάνει σκασιαρχείο, κάνει κακές συναναστροφές, προκαλεί φασαρίες και βανδαλισμούς, σκέφτεται πολύ το σεξ.

 

- Επιθετική συμπεριφορά: Το παιδί είναι ανυπάκουο σε έντονο βαθμό, είναι επιθετικό, μπλέκει σε καυγάδες, καταστρέφει πράγματα, φωνάζει πολύ, είναι επιθετικό, εμφανίζει εναλλαγές διάθεσης και συναισθημάτων, είναι καχύποπτο, εκνευρίζεται εύκολα και απειλεί τους άλλους.

NaN

 

Γ. Σύνδρομα που δεν περιλαμβάνονται στις παραπάνω κατηγορίες:

 

- Κοινωνικά προβλήματα: Το παιδί είναι εξαρτημένο, αισθάνεται μόνο, δεν τα πάει καλά στις κοινωνικές συναναστροφές, αισθάνεται ότι όλοι είναι εναντίον του και προτιμά να κάνει παρέα με μικρότερα παιδιά.

 

- Προβλήματα σκέψης: Το παιδί έχει έμμονες σκέψεις και ιδέες, αυτοτραυματίζεται, ακούει ήχους/ φωνές, βλέπει πράγματα που δεν υπάρχουν, κάνει νευρικές κινήσεις, έχει ρουτίνες, αντιμετωπίζει προβλήματα ύπνου.

 

- Προβλήματα Προσοχής: Αυτά τα προβλήματα χωρίζεται σε δυο κατηγορίες: 1. Απροσεξία: το παιδί φέρεται ανώριμα, δεν συγκεντρώνεται, βρίσκεται σε σύγχυση, ονειροπολεί, δυσκολεύεται με τις οδηγίες, είναι απρόσεκτο, είναι κακός μαθητής. 2. Υπερκινητικότητα- Παρορμητικότητα: Το παιδί δεν μπορεί να σταθεί ακίνητο, είναι ανεύθυνο, ενοχλεί τους άλλους, μιλάει πού, διαταράσσει την τάξη, καυχιέται.

 

 Τα ερωτηματολόγια είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο για όποιον έχει απορίες για την συμπεριφορά ενός παιδιού. Με την βοήθεια τους μπορεί να γίνει μια προκαταρτική αναγνώριση της προβληματικής συμπεριφοράς η οποία βασίζεται στην εμπειρική παρατήρηση  του παιδιού από τον γονιό ή τον εκπαιδευτικό.  

 

Μην ξεχνάτε ότι τα δεδομένα που προκύπτουν από την εμπειρική προσέγγιση είναι πολύτιμά γιατί διευκολύνουν το έργο του ειδικού που θα πραγματοποιήσει τον κλινικό έλεγχο και την κατάρτιση του προγράμματος παρέμβασης.

 

Υλικό για διάβασμα:

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017 25427

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

12 τρόποι για σωστή επανάληψη!

08 / 05 / 2017 11972

Λένε πως η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Άραγε, πώς μπορούμε να κάνουμε σωστή επανάληψη που θα μας οδηγήσει σε καλά μαθησιακά αποτελέσματα, χωρίς να εξαντληθούμε από την κούραση;

Παιδικά παιχνίδια: άραγε υπάρχει ανάγκη για διαχωρισμό σε "κοριτσίστικα" και "αγορίστικα";

15 / 01 / 2017 11723

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ορθή κατανόηση του κόσμου από το παιδί και συνεπώς την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Τα μικρά παιδιά αγαπούν το παιχνίδι και επιδιώκουν να αφιερώνουν πολλές ώρες σε αυτό.

Πως μπορώ να μεγαλώσω ευγενικά παιδιά;

12 / 03 / 2017 11425

Μήπως ήρθε η ώρα να καταλάβουν οι γονείς ότι πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους την ευγένεια και να μην εστιάζουν μόνο στα σχολικά μαθήματα;

Πώς θα μεγαλώσω ανεξάρτητα παιδιά;

02 / 05 / 2017 10398

Μα γιατί έγινε ανασφαλές και φοβισμένο αυτό το παιδί; Τόση αγάπη πήρε...

Παιδική κατάθλιψη: εσείς ξέρετε να την αναγνωρίζετε;

01 / 02 / 2017 10124

Η πικρή αλήθεια είναι ότι ένα ποσοστό 2-3% των παιδιών μπορεί να εμφανίσει κατάθλιψη. Άραγε, ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να την εντοπίσουμε αλλά και να την αντιμετωπίσουμε;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

22 / 05 / 2017 7057

Διδακτική12 τρόποι για σωστή επανάληψη!

Λένε πως η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Άραγε, πώς μπορούμε να κάνουμε σωστή επανάληψη που θα μας οδηγήσει σε καλά μαθησιακά αποτελέσματα, χωρίς να εξαντληθούμε από την κούραση;

08 / 05 / 2017 11972

Γονείς και παιδίΠώς θα μεγαλώσω ανεξάρτητα παιδιά;

Μα γιατί έγινε ανασφαλές και φοβισμένο αυτό το παιδί; Τόση αγάπη πήρε...

02 / 05 / 2017 10398

ΔιδακτικήΠοιοί είναι οι 10 μεγαλύτεροι μύθοι για τις Πανελλήνιες;

Οι Πανελλήνιες είναι κοντά και αυτό σημαίνει ότι το άγχος όλων των εμπλεκομένων κορυφώνεται. Άραγε, αγχώνονται για τους σωστούς λόγους;

23 / 04 / 2017 8847

ΠαιδαγωγικήΠώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

11 / 04 / 2017 9580