Αυτά είναι τα 15 χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου. Εσείς τα έχετε;

16 / 08 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Ο Μ. Αλέξανδρος είχε πει ότι στους γονείς χρωστά το ζην & στον δάσκαλο του το ευ ζην. Από τότε περάσαν αιώνες, βιβλία & ταινίες ύμνησαν καλούς δασκάλους, άλλαξαν οι παιδαγωγικές θεωρίες αλλά το ερώτημα παραμένει: "Ποιός είναι ο καλός δάσκαλος;"

Μια απο τις πιο συνηθισμένες συζητήσεις μεταξύ γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών αφορά τον ορισμό του “καλού” δάσκαλου. Άραγε είναι αυτός που βάζει πολλές δραστηριότητες για το σπίτι; Αυτός που βάζει πολλά τεστ; Ή μήπως εκείνος που διαρκώς κυνηγά νέα project και προσπαθεί η τάξη του να συμμετέχει σε όσα περισσότερα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνεται;

 

Όλοι θυμόμαστε τον δάσκαλο που ήθελε να είναι φίλος με τους μαθητές και συζητούσε μαζί τους τα νέα τους και κάποιοι άλλοι γνωρίσαν δάσκαλους που έσκυβαν με αγάπη πάνω απο τα προβλήματα των μαθητών και προσπαθούσαν να βρουν λύσεις. Όλοι οι παραπάνω τύποι δασκάλου θεωρούνται ως “καλοί” απο μερίδα γονιών, μαθητών, συναδέρφων και στην ουσία δεν έχει βρεθεί ακόμα ο πρότυπος τύπος δασκάλου που καλύπτει τις ανάγκες όλων.

 

Το πραγματικά σημαντικό είναι ο δάσκαλος να προσπαθεί να εμφυσήσει αξίες που θα θωρακίσουν τα παιδιά και θα τα προετοιμάσουν για την ζωή τους ως ενήλικα άτομα και πολίτες. Ένας δάσκαλος που έχει μέλημα να διαμορφώσει σωστούς χαρακτήρες, κάνει σπουδαιότερο έργο απο οποιονδήποτε συνάδερφο κυνηγά βαθμούς και διακρίσεις.

 

Η γνώση μπορεί να αποκτηθεί με πολλούς τρόπους και ουσιαστικά το κυνήγι της δεν σταματάει ποτέ, ενώ η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας κατά βάση επιτυγχάνεται στα μαθητικά χρόνια(χωρίς να αμελείται σε καμιά περίπτωση η σημασία των πρώτων χρόνων της ζωής για την διαμόρφωση του χαρακτήρα).

 

 

 

Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε επακριβώς το οικογενειακό πλαίσιο κάθε μαθητή και μαθήτριας, ούτε τις μεθόδους διαπαιδαγώγησης που χρησιμοποιούν οι γονείς, οπότε είναι χρέος του δασκάλου να ασχοληθεί με αυτόν τον τομέα. Επίσης, παιδιά με αξίες κατανοούν καλύτερα την σημασία της σκληρής δουλειάς, αποκτούν εσωτερικά κίνητρα και τελικά μαθαίνουν καλύτερα.

 

Ο ενδεδειγμένος τρόπος αξιακής διαπαιδαγώγησης είναι μέσω του παραδείγματος. Ένας δάσκαλος που είναι φωτεινό παράδειγμα ανθρώπου θα αποκτήσει εύκολα μιμητές αφού ανήκει στην κατηγορία του Σημαντικού Άλλου, όπως οι γονείς. Τα παιδιά τείνουν να αντιγράφουν συμπεριφορές των ενηλίκων που συναναστρέφονται συχνά, οπότε είναι χρέος του εκπαιδευτικού να δίνει το σωστό παράδειγμα.

 

Φυσικά, αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να λειτουργεί ως αυθεντία, αλάθητος γκουρού ή τιμητής του Σωστού. Το σημαντικότερο είναι να δείχνει ότι είναι ένας κανονικός άνθρωπος, με ικανότητες και αδυναμίες, που δουλεύει σκληρά αλλά δεν φοβάται να παραδεχθεί τα λάθη του και διαρκώς προσπαθεί για το καλύτερο.

 

 

 

Ποιος είναι ο καλός δάσκαλος;

 

Αν έπρεπε να κάνουμε μια λίστα χαρακτηριστικών τότε θα λέγαμε οτι καλός δάσκαλος είναι αυτός που: 

 

  1. Εκτιμά τα παιδιά και δείχνει ότι πιστεύει στην αξία τους.

  2. Είναι αποφασισμένος να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν και τους μαθαίνει να αγαπούν την γνώση. 

  3. Είναι αφοσιωμένος στην διδασκαλία και επιδιώκει να εμπνέει τους μαθητές του.

  4. Παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον προσωπικής ανάπτυξης.

  5. Είναι δίκαιος, ειλικρινής και αξιόπιστος.

  6. Έχει καλό γνωστικό υπόβαθρο και διάθεση να βελτιώνεται.

  7. Είναι καλός ακροατής και δεν διακόπτει τον συνομιλητή.

  8. Είναι ευαίσθητος προς τις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών.

  9. Επιτρέπει την έκφραση της προσωπικής γνώμης και προάγει τον διάλογο.

  10. Δίνει επιλογές στα παιδιά και τα αφήνει να επιχειρηματολογήσουν για αυτές.

  11. Έχει λογικές απαιτήσεις για τις επιδόσεις των παιδιών και δεν γίνεται πιεστικός.

  12. Έχει αγάπη για τον Άνθρωπο και δεν δέχεται διαχωρισμούς και ταμπέλες. 

  13. Επικεντρώνεται στην λύση και όχι στο πρόβλημα ώστε να μην δημιουργούνται γκρίνιες και άγχος. 

  14. Προάγει την ειρηνική επίλυση των διαφορών και την άξια του συμβιβασμού που εξυπηρετεί όλες τις πλευρές.

  15. Δίνει άξια στα όνειρα και τους στόχους των παιδιών.

 

Εσείς ποια χαρακτηριστικά θα προσθέτατε στην παραπάνω λίστα;

 

Υλικό για παραπάνω διάβασμα

 

  • "Successful teachers", Davies, L. εδώ
  • "Τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού δασκάλου και του καλού και κακού μαθητή. Πανελλήνια έρευνα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές όλων των βαθμίδων", Παπάνης, Ε. & Γιαβρίμης, Π. εδώ
  • " Τα χαρακτηριστικά του πετυχημένου εκπαιδευτικού", Παπάνης, Ε., Παπάνης, Α. & Παπάνη, Ε.-  εδώ

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Γονείς και παιδίΔυσλειτουργικές συμπεριφορές παιδιών: πρόβλημα ή αγγελιοφόροι μηνυμάτων και λύσεων;

Πολύ συχνά στις οικογενειακές ιστορίες λέμε, ακούμε, πιστεύουμε ότι "το παιδί μου έχει πρόβλημα", "ο τάδε είναι επιθετικός» «δεν μπορώ να τον οριοθετήσω», «όλο προβλήματα μου δημιουργεί» κτλ.

05 / 06 / 2018

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: 8 βήματα για να γράψετε άριστα την περίληψη στην Έκθεση

Η πιο κλασσική άσκηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι παράλληλα η πιο τρομαχτική Άραγε τι μπορούμε να κάνουμε για να τα πάμε καλά;

11 / 04 / 2018

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: τι πρέπει να αλλάξει στο μάθημα της Έκθεσης;

Αν είχατε ένα τζίνι που μπορεί να αλλάξει κάτι στην παιδεία, τι θα ζητούσατε για το μάθημα της Έκθεσης;

18 / 03 / 2018

ΔιδακτικήΜάθετε μια ξένη γλώσσα απο την άνεση του σπιτιού σας: Η εκπαίδευση στην εποχή του διαδικτύου

Η πιο συνηθισμένη ανάμνηση των παιδικών μας χρόνων είναι οι ατέλειωτες ώρες στο φροντιστήριο αγγλικών. Τα φροντιστήρια καλά κρατούν, αλλά πλέον υπάρχουν και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης. Θα δοκιμάζατε να μάθετε μια γλώσσα μέσω διαδικτυακών μαθημάτων;

14 / 02 / 2018

Εκπαιδευτικά Νέα"Τσάντα στο σχολείο": καινοτομία ή κοροϊδία;

Η “τσάντα στο σχολείο” είναι ένα νέο πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018 σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας. Προωθείται ως καινοτόμα δράση, ποια είναι όμως η αλήθεια;

04 / 02 / 2018