Μεγάλοι διανοητές: Υπατία

20 / 01 / 2017 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Η Υπατία γεννήθηκε το 370 μ.Χ. στην Αλεξάνδρεια και ήταν η διευθύντρια της εκεί νεοπλατωνικής σχολής.

Ηταν κόρη του μαθηματικού και αστρονόμου Θέωνα και από νωρίς έλαβε σπουδαία εκπαίδευση στην Αθήνα και την Ιταλία. Μετά το πέρας των σπουδών της δίδαξε φιλοσοφία και μαθηματικά στην νεοπλατωνική σχολή έχοντας πολλούς μαθητές που ανήκαν στους ανώτατους αριστοκρατικούς κύκλους της πόλης.

 

Πολύ πιθανόν η Υπατία ήταν Ελληνο- Αιγύπτια και ως υπήκοος μεικτής εθνικότητας μπορούσε να ακολουθεί τους αιγυπτιακούς ή ελληνικούς νόμους χωρίς παρέμβαση από τους Ρωμαίους κατακτητές.

 

Έτσι, κατάφερε να διοικεί μόνη της την σχολή, να διδάσκει άνδρες, να μετακινείται χωρίς συνοδεία και να έχει δικό της σπίτι.

 

Η Υπατία είχε φήμη εξαιρετικής δασκάλας και όταν δεν δίδασκε την ελίτ σε ιδιωτικά μαθήματα, έδινε δημόσια κηρύγματα που παρακολουθούσε πλήθος κόσμου. Ανάμεσά στους μαθητές της  ήταν και ο Συνέσιος ο Κυρηναίος, ο μετέπειτα επίσκοπος Πτολεμαΐδος, του οποίου σώζονται πολλές επιστολές απευθυνόμενες προς αυτήν.

 

 

 

Υπήρξε πολυγραφότατη, με σημαντικό έργο στα μαθηματικά, αφού εκτός από τα δικά της έργα έγραψε σχόλια στην Αριθμητική του Διόφαντου του Αλεξανδρέως, στα Κωνικά του Απολλώνιου από την Πέργη, και στον αστρονομικό κανόνα του Πτολεμαίου (Αλμαγέστη).

 

Επίσης, μπορούσε να κατασκευάζει διάφορα επιστημονικά όργανα όπως αστρολάβους και υγρόμετρα. Δυστυχώς, δεν σώζονται τα γραπτά της και η Υπατία είναι πρωτίστως διάσημη για την φρικτή δολοφονία της.

 

Η Υπατία δολοφονήθηκε από όχλο χριστιανών στα πλαίσια της διαμάχης του (ειδωλολάτρη) Ρωμαίου Έπαρχου Ορέστη και του Αρχιεπισκόπου Κυρίλλου. Οι δυο άνδρες είχαν χρόνια διαμάχη και επειδή η Υπατία ήταν καλή φίλη με τον Ορέστη, θεωρήθηκε ως συμβουλάτοράς του.

 

Έτσι, μια μέρα που οι εντάσεις είχαν κορυφωθεί, ο όχλος στράφηκε ενάντια στην φιλόσοφο και αφού την ξεγύμνωσε, την διαμέλισε μέσα στον Καθεδρικό Ναό και στην συνέχεια την έκαψε.

 

Σήμερα, η Υπατία έχει δώσει τα όνομα της σε έναν αστεροειδή, έχει γίνει ταινία(Agora) αλλά επίσης είναι αιώνιο σύμβολο των συνεπειών από την τυφλή οργή.

 

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΓιατί κατρακύλησαν οι βάσεις της φιλοσοφικής;

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί και έγινε μεγάλο σούσουρο για τις βάσεις των τμημάτων της Φιλοσοφικής. Άραγε πέσαμε από τα σύννεφα ή ήταν κοινό μυστικό ότι εκεί θα καταλήγαμε;

10 / 08 / 2024

Γονείς και παιδίΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό;

Είμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη των πανελλαδικών και διάφορες ερωτήσεις βασανίζουν σταθερά τους υποψηφίους, ακόμα και τους πιο κατασταλαγμένος. Ποια σχολή να διαλέξω; Ποιο πανεπιστήμιο; Σίγουρα διάλεξα σωστά; Και αν τελικά δεν μου αρέσει;

25 / 05 / 2024

ΔιδακτικήΤις πταίει με το μάθημα της Έκθεσης;

Μπήκε ο Γενάρης και μαζί με τα πρώτα χιόνια, ξεκίνησε η δεύτερη φάση της εντατικής προετοιμασίας των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για τον θεσμό των εξετάσεων, αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε με το αγαπημένο μάθημα της Έκθεσης.

21 / 01 / 2024

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020