Μεγάλοι διανοητές: Υπατία

20 / 01 / 2017 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Η Υπατία γεννήθηκε το 370 μ.Χ. στην Αλεξάνδρεια και ήταν η διευθύντρια της εκεί νεοπλατωνικής σχολής.

Ηταν κόρη του μαθηματικού και αστρονόμου Θέωνα και από νωρίς έλαβε σπουδαία εκπαίδευση στην Αθήνα και την Ιταλία. Μετά το πέρας των σπουδών της δίδαξε φιλοσοφία και μαθηματικά στην νεοπλατωνική σχολή έχοντας πολλούς μαθητές που ανήκαν στους ανώτατους αριστοκρατικούς κύκλους της πόλης.

 

Πολύ πιθανόν η Υπατία ήταν Ελληνο- Αιγύπτια και ως υπήκοος μεικτής εθνικότητας μπορούσε να ακολουθεί τους αιγυπτιακούς ή ελληνικούς νόμους χωρίς παρέμβαση από τους Ρωμαίους κατακτητές.

 

Έτσι, κατάφερε να διοικεί μόνη της την σχολή, να διδάσκει άνδρες, να μετακινείται χωρίς συνοδεία και να έχει δικό της σπίτι.

 

Η Υπατία είχε φήμη εξαιρετικής δασκάλας και όταν δεν δίδασκε την ελίτ σε ιδιωτικά μαθήματα, έδινε δημόσια κηρύγματα που παρακολουθούσε πλήθος κόσμου. Ανάμεσά στους μαθητές της  ήταν και ο Συνέσιος ο Κυρηναίος, ο μετέπειτα επίσκοπος Πτολεμαΐδος, του οποίου σώζονται πολλές επιστολές απευθυνόμενες προς αυτήν.

 

 

 

Υπήρξε πολυγραφότατη, με σημαντικό έργο στα μαθηματικά, αφού εκτός από τα δικά της έργα έγραψε σχόλια στην Αριθμητική του Διόφαντου του Αλεξανδρέως, στα Κωνικά του Απολλώνιου από την Πέργη, και στον αστρονομικό κανόνα του Πτολεμαίου (Αλμαγέστη).

 

Επίσης, μπορούσε να κατασκευάζει διάφορα επιστημονικά όργανα όπως αστρολάβους και υγρόμετρα. Δυστυχώς, δεν σώζονται τα γραπτά της και η Υπατία είναι πρωτίστως διάσημη για την φρικτή δολοφονία της.

 

Η Υπατία δολοφονήθηκε από όχλο χριστιανών στα πλαίσια της διαμάχης του (ειδωλολάτρη) Ρωμαίου Έπαρχου Ορέστη και του Αρχιεπισκόπου Κυρίλλου. Οι δυο άνδρες είχαν χρόνια διαμάχη και επειδή η Υπατία ήταν καλή φίλη με τον Ορέστη, θεωρήθηκε ως συμβουλάτοράς του.

 

Έτσι, μια μέρα που οι εντάσεις είχαν κορυφωθεί, ο όχλος στράφηκε ενάντια στην φιλόσοφο και αφού την ξεγύμνωσε, την διαμέλισε μέσα στον Καθεδρικό Ναό και στην συνέχεια την έκαψε.

 

Σήμερα, η Υπατία έχει δώσει τα όνομα της σε έναν αστεροειδή, έχει γίνει ταινία(Agora) αλλά επίσης είναι αιώνιο σύμβολο των συνεπειών από την τυφλή οργή.

 

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΠαιδαγωγικήΤι θα έλεγα σε έναν πρωτοετή φοιτητή;

Ο χρόνος μετράει ήδη αντίστροφα: σε λίγες μέρες θα ξέρουμε που πέρασαν όσοι έδιναν Πανελλήνιες και οι νέες φουρνιές πρωτοετών θα είναι έτοιμες. Άραγε, τι θα μπορούσαμε να τους προτείνουμε για αυτό το νέο κεφάλαιο που ξεκινούν με τόση όρεξη;

08 / 08 / 2018

ΠαιδαγωγικήΓιατί η Ελλάδα διώχνει τα παιδιά της;

Ένας από τους βασικούς «κανόνες» της Ελληνικής Εκπαίδευσης, είναι η προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας. Η προετοιμασία τους για το αύριο, ένα αύριο που θα κάνουν «τα όνειρα τους πραγματικότητα».

26 / 07 / 2018

ΠαιδαγωγικήΗ ώρα του μηχανογραφικού: τι να δηλώσω;

Τελείωσαν οι πανελλήνιες, μαζί και η σχολική χρονιά. Για κάποιους έκλεισε με χαμόγελα, για κάποιους άλλους με ανεκπλήρωτες προσδοκίες, ενώ υπάρχουν και αυτοί που προσπάθησαν πολύ αλλά η τύχη δεν τους έκλεισε το μάτι.

06 / 07 / 2018

Γονείς και παιδίΠώς να μεγαλώσουμε παιδιά με ενσυναίσθηση

"Ξέρεις πώς νιώθω;", "Εσύ δεν ένιωσες ποτέ έτσι!", " Mην μιλάς αν δεν ξέρεις!", "Έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λες!". Φράσεις που όλοι λέμε και ακούμε καθημερινά. Διαβάζουμε όμως το μήνυμα πίσω από ταυτές ή πιστεύουμε πως απλώς είναι λόγια θυμού;

27 / 06 / 2018

Γονείς και παιδίΔυσλειτουργικές συμπεριφορές παιδιών: πρόβλημα ή αγγελιοφόροι μηνυμάτων και λύσεων;

Πολύ συχνά στις οικογενειακές ιστορίες λέμε, ακούμε, πιστεύουμε ότι "το παιδί μου έχει πρόβλημα", "ο τάδε είναι επιθετικός» «δεν μπορώ να τον οριοθετήσω», «όλο προβλήματα μου δημιουργεί» κτλ.

05 / 06 / 2018