Πώς να διαλέξω παιδικό σταθμό;
Ο βρεφικός ή παιδικός σταθμός είναι το πρώτο οργανωμένο σχολικό πλαίσιο που θα γνωρίσουν τα περισσότερα παιδάκια και μαζί οι γονείς τους. Η επιλογή σταθμού είναι μια διαδικασία που ενθουσιάζει αλλά πρωτίστως αγχώνει τους γονείς.
Ανάμεσα σε αυτούς και εγώ, που παρότι εκπαιδευτικός, συνειδητοποίησα ότι δεν έχω ιδέα με ποιά κριτήρια θα διαλέξω παιδικό σταθμό για την κόρη μου. Αποδεχόμενη λοιπόν την παντελή μου άγνοια επί του θέματος, έκανα μια ωραία έρευνα και κατέληξα σε κάμποσες ερωτήσεις, τις οποίες τύπωσα και πράγματι έθεσα στους υπευθύνους όλων των σταθμών που επισκέφτηκα για πρώτη γνωριμία.
Οι ερωτήσεις με βοήθησαν να οργανώσω τη σκέψη μου και να συλλέξω πληροφορίες ώστε να καταλήξω με αυτοπεποίθηση σε μια επιλογή που ταιριάζει στην οικογένεια μας. Οπότε ήρθε η ώρα να τις μοιραστώ ώστε να βοηθηθούν οι γονείς που βρίσκονται σε παρόμοια φάση ζωής.
Πώς ξεκίνησα την έρευνα μου
Το πρώτο και σημαντικότερο βήμα είναι να μιλήσεις με γονείς που έχουν παιδιά παρόμοιας ηλικιας. Προσωπικά μίλησα με φίλους, γείτονες ακόμα και γονείς στη τοπική ομάδα του facebook ώστε να μάθω τις εμπειρίες τους. Αυτές οι συζητήσεις ήταν πολύ βοηθητικές γιατί οι γονείς που είχαν ήδη παιδιά σε σταθμούς είχαν άποψη, ανέφεραν θετικά και αρνητικά αλλά και μου εξήγησναν πως διάλεξαν οι ίδιοι. Δεν ήταν λίγες οι φορές που μου είπαν οτι πηγαίνουν στον Α σταθμό αλλά έχουν ακουσει καλα λόγια για τον Β. Άλλοι μου εξήγησαν γιατί απέρριψαν κάποιους σταθμούς ή γιατί άλλαξαν την δεύτερη χρονιά και όλοι μαζί με βοήθησαν να έχω μια πρώτη γενική ιδέα για τους σταθμούς της περιοχής μου.
Τι έκανα στη συνέχεια
Αφού ολοκλήρωσα τις συζητήσεις με γονείς, μπήκα στις ιστοσελίδες των σταθμών αλλά και στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα διάβασα αναλυτικά. Από την μελέτη αυτή προέκυψαν απορίες ή μου γεννήθηκε η ανάγκη για περαιτέρω διευκρινήσεις, πότε άρχισα να κρατάω σημειώσεις. Ευτυχώς στη περιοχή μου δεν υπάρχουν δεκάδες παιδικοί σταθμοί και η έρευνα δεν κράτησε ώρες αλλά ήταν φοβερά βοηθητική γιατί κατάλαβα που εστιάζει το κάθε σχολείο. Όταν τελείωσα το ψάξιμο πήρα σε όλους τηλέφωνο για να ρωτήσω διαθεσιμότητα αλλά και δίδακτρα. Αρκετοί σταθμοί ήταν πλήρεις και άλλοι ήταν εκτός μπάτζετ για εμάς, οπότε αναγκαστικά απορρίφθηκαν. Έτσι, κατέληξα σε όσους με ενδιέφεραν και έκλεισα ραντεβού για δια ζώσης συνάντηση, κάτι που επιδιώκουν και οι ίδιοι οι ιδιοκτητες.

Η ώρα της κρίσης
Σε όλα τα ραντεβού οι υπεύθυνοι ήταν ευγενικοί και πρόθυμοι να περιγράψουν την φιλοσοφία τους αλλά και να δείξουν τους χώρους. Αρκετές από τις ερωτήσεις δεν χρειάστηκε καν να τις θέσω γιατί έδωσαν μόνοι τους τις πληροφορίες. Όταν τελείωσε η δική τους ανάλυση, οι εναπομείνασες ερωτήσεις με βοήθησαν να καλυφθώ πολύπλευρα χωρίς να αυτοσχεδιάζω επιτόπου ή να ξεχνάω σημαντικά θέματα. ΄Έτσι στο τέλος της κάθε συνάντησης ένιωθα ότι μπορώ να είμαι αρκετά δίκαιη με κάθε σταθμό. Φυσικά, πολύ σημαντικό για μένα ήταν που είδαμε από κοντά τους χώρους. Υπήρξε σταθμός που είχαμε ακούσει θετικά σχόλια και ο υπεύθυνος μας άρεσε πολύ, αλλά οι αιθουσες και η αυλή δεν μας ικανοποίησαν καθόλου. Είναι αυτονόητο ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι το σημαντικότερο όπως και οι δάσκαλοι αλλα για μας είχε βαρύτητα και ο χώρος.
Πώς καταλήξαμε στην απόφαση μας
Η απόφαση μας βασίστηκε στην έρευνα μας, σε όσα μας είπαν οι υπεύθυνοι, στην άποψη μας για τους χώρους, στο ένστικτό μας αλλά και στο μπάτζετ μας. Επίσης, αποδείχτηκε πολύ καλή επιλογή του σταθμού που τελικά κλείσαμε να μας συναντήσει όχι μόνο η διευθύντρια αλλά και η εκπαιδευτικός της τάξης. Έτσι, μπορέσαμε να γνωρίσουμε τη δασκάλα της μικρής μας και αυτό μας καθησύχασε πολύ, ειδικά όταν αποδείχτηκε πολύ συμπαθητική και έμπειρη.
Αφού λοιπόν φτάσατε ως εδω, ήρθε η ώρα να μοιραστώ την λίστα και να ευχηθώ να σας φανεί χρήσιμη. Καλή ανάγνωση, καλή επιλογή και καλή σχολική χρονιά λοιπόν!
Λίστα για βρεφικό ή παιδικό σταθμό
Γενικές πληροφορίες
- Ποιό είναι το ωράριο λειτουργίας; Υπάρχει απογευματινό ωράριο; Αν ναι, είναι όπως το πρωινό ή απλή φύλαξη;
- Ποιό είναι το κόστος και τι περιλαμβάνει; Υπάρχουν έξτρα χρεώσεις; Ποιά είναι η πολιτική για την πληρωμή των διδάκτρων;
- Τι προσόντα έχουν οι παιδαγωγοί και πόσα χρόνια εμπειρίας; Υπάρχει σταθερό προσωπικό;
- Πόσα παιδιά βρίσκονται σε κάθε τάξη; Πόσοι παιδαγωγοί;
- Ποιά είναι η πολιτική όταν λείπει η δασκάλα;
- Πόσα χρόνια λειτουργεί ο σταθμός; Έχει περάσει όλους τους ελέγχους και τις πιστοποιήσεις;
- Υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη για τα παιδιά όσο βρίσκονται στον σταθμό;
- Τι διαφορετικό προσφέρετε σε σχέση με τα άλλα σχολεία;
Καθημερινή Ρουτίνα & Δραστηριότητες
- Πώς γίνεται η σταδιακή προσαρμογή;
- Ποιό είναι το καθημερινό πρόγραμμα για την ηλικία του παιδιού μου;
- Υπάρχει χρόνος για ελεύθερο παιχνίδι;
- Πόσο συχνά θα βλέπουν βίντεο; Με ποια αφορμή;
- Πόσο συχνά τα παιδιά βγαίνουν στον εξωτερικό χώρο; Υπάρχει αυλή με σκιά και ασφαλές δάπεδο;
- Έρχονται εξωτερικοί συνεργάτες για μουσική, γυμναστική ή άλλες δραστηριότητες;
Διατροφή
- Παρέχεται φαγητό από τον σταθμό; Αν ναι, ποιο είναι το μενού;
- Μπορεί το παιδί να φέρνει δικό του φαγητό; Αν ναι, που θα ζεσταίνεται το φαγητό;
- Πώς θα ξέρω πόσο έφαγε;
- Τι κάνετε αν αρνείται να φάει;
- Τα παιδιά τα ταίζετε ή τρώνε μόνα τους; Μπορεί να φάει με τα χέρια;

Υγεία & Ασφάλεια
- Όταν υπάρχουν κρούσματα από κολλητικές ασθένειες πότε ενημερωνόμαστε;
- Υπάρχει παιδίατρος που επισκέπτεται τον σταθμό;
- Τι γίνεται αν το παιδί εμφανίσει συμπτώματα ασθένειας ενώ βρίσκεται στο σχολείο;
- Πότε μπορεί να επιστρέψει ένα παιδί που αρρώστησε;
- Σε περίπτωση τραυματισμού ενημερώνομαι άμεσα;
- Το προσωπικό έχει εκπαιδευτεί σε πρώτες βοήθειες;
- Ποιές είναι οι διαδικασίες σας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (π.χ. σεισμός, φωτιά);
- Υπάρχουν κάμερες στον χώρο; Ποια είναι τα λοιπά μέτρα ασφαλείας;
Παιδαγωγική Προσέγγιση
- Πώς αντιμετωπίζετε τα παιδιά που κλαίνε έντονα ή δυσκολεύονται να προσαρμοστούν;
- Πώς αντιμετωπίζετε επιθετικές συμπεριφορές (δάγκωμα, σπρώξιμο);
- Ακολουθείτε πολιτική timeout ή καρεκλάκι σκέψης; Πώς θα ηρεμήσει ένα παιδί που αναστατώνει την τάξη;
- Τι κάνετε όταν ένα παιδί αρνείται να φάει / κοιμηθεί / συμμετάσχει σε δραστηριότητα;
- Έχετε συνεργασία με λογοθεραπευτές/εργοθεραπευτές/παιδοψυχολόγους;
- Κρατάτε κάποιο ημερολόγιο για την πορεία του παιδιού (μαθησιακά αλλά και ως προς τα αναπτυξιακά ορόσημα); Αν ναι, μπορούμε να το βλέπουμε ως γονείς;
- Παρέχετε portfolio ή αποθήκευση δημιουργιών (ζωγραφιές, φωτογραφίες κ.λπ.);
Σχέσεις με Γονείς
- Πώς ενημερώνονται οι γονείς για την καθημερινή ζωή των παιδιών;
- Υπάρχουν εβδομαδιαίες/μηνιαίες ενημερώσεις;
- Μπορώ να επικοινωνήσω μέσα στη μέρα αν χρειαστεί;
- Ύπνος και Φροντίδα
- Υπάρχει σταθερό ωράριο ύπνου ή προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε παιδιού;
- Τα παιδιά κοιμούνται σε παρκοκρέβατα, στρωματάκια ή κάτι άλλο;
- Χρησιμοποιείται λευκός θόρυβος, μουσική ή απόλυτη ησυχία;
Αυτοεξυπηρέτηση & Ανάπτυξη
- Πώς ενθαρρύνετε τα παιδιά να τρώνε μόνα τους;
- Υπάρχει στήριξη για πλύσιμο χεριών, βγάλσιμο ρούχων κ.λπ.;
- Πώς διαχειρίζεστε την εκπαίδευση τουαλέτας;
- Πώς και που γίνεται η αλλαγή πάνας; Πρέπει να φέρνουμε πάνες, μωρομάντηλα, κρέμες;
- Υπάρχει δυνατότητα για αλλαγή ρουχισμού μέσα στη μέρα; Πού αποθηκεύονται τα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού;
Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.








