Μεγάλοι διανοητές: Πυθαγόρας

11 / 12 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Ο Πυθαγόρας ο Σάμιος ήταν Έλληνας φιλόσοφος και μαθηματικός. Είναι ο κατεξοχήν θεμελιωτής των μαθηματικών στον ελληνικό χώρο και είχε σημαντικές αστρονομικές ανακαλύψεις.

Aπό μικρή ηλικία, o Πυθαγόρας  μαθήτευσε δίπλα στον Θαλή, ο οποίος μάλιστα τον προέτρεψε να μεταβεί στην Αίγυπτο και να συναναστραφεί με τους ιερείς της Μέμφιδος, προβλέποντας ότι έτσι θα γίνει ο σοφότερος από όλους τους ανθρώπους.

 

Στην Αίγυπτο έζησε πολλά χρόνια χρόνια και θαυμάστηκε τόσο πολύ από τους ιερείς που του επέτρεψαν να θυσιάζει μαζί τους στους θεούς, προνόμια που δεν δινόταν στους ξένους.  Στην συνέχεια έζησε στην Περσία, συναναστράφηκε Μάγους, γνώρισε τα Ελευσίνια Μυστήρια και τους Ορφικούς.

 

Ο Πυθαγόρας ήταν ένας αληθινός άνθρωπος του πνεύματος, με ευρεία καλλιέργεια και αληθινούς φιλοσοφικούς στοχασμούς. Δεν είναι περίεργο λοιπόν, που ίδρυσε ένα φιλοσοφικό ρεύμα, τον Πυθαγορισμό.

 

Οι Πυθαγόρειοι ήταν μια μυστική, θρησκευτική κίνηση, με έντονη πολιτική δραστηριότητα. Ο ίδιος ο Πυθαγόρας ηταν ένας ήρεμος αλλά συνάμα επιβλητικός άνθρωπος με μεγάλη αυτοσυγκράτηση προς το ποτό, το φαγητό και τον ύπνο.

 

Μάλιστα, είχε κατασκευάσει την Δίκαια Κούπα για να πίνει κρασί με μέτρο. Σε αυτήν την κούπα, αν έβαζες έστω και μια σταγόνα παραπάνω από το σημάδι, άδειαζε όλο το περιεχόμενο της.

 

Τα περισσότερα χρόνια της ενήλικης ζωής του, ο Πυθαγόρας  τα έζησε στον Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας, όπου γνώρισε μεγάλη δόξα. Δυστυχώς, λίγο πριν το τέλος της ζωής του, όπως πολλοί φιλόσοφοι, έπεσε θαύμα συκοφαντίας. Η σχολή του κάηκε και πολλοί μαθητές του σκοτώθηκαν ή εξορίστηκαν.

 

Δυστυχώς, οι περισσότερες πληροφορίες για το έργο και την φιλοσοφία του, προέρχονται από πολύ μεταγενέστερες πηγές, μιας και στη σχολή του τηρούνταν άκρα μυστικότητα για τα πάντα.

 

Θεωρείται σίγουρο ότι πίστευε πως τα Μαθηματικά είναι η οδός για την απελευθέρωση της ψυχής, η οποία μάλιστα δε χάνεται με τον θάνατο, αλλά μετενσαρκώνεται.

 

Είχε «εντολές» ηθικής συμπεριφοράς προς τους μαθητές του και πίστευε ότι οι πιο σημαντικές στιγμές της ημέρας είναι πριν και μετὰ από τον ύπνο, αφού σου επιτρέπουν να σκεφτείς τι θέλεις να κάνεις, αλλά και τι έκανες ήδη.

 

Ο Πυθαγόρας πίστευε ότι οι αριθμοί εκφράζουν την ουσία των όντων και των φαινομένων. Έτσι, το 3 εκφράζει τον γάμο, το 4 την δικαιοσύνη, το 6 την εμψύχωση. Ο αριθμός 5 παρουσιάζει την ολότητα.

 

Οι Πυθαγόρειοι πίστευαν πολύ σε δίπολα(αρσενικό-θηλυκό, καλό-κακό, πεπερασμένο- άπειρο) και ήταν αυτοί που χώρισαν τους αριθμούς σε άρτιους και περιττούς.

 

Επίσης, στους Πυθαγόρειους οφείλουμε την ανακάλυψή των πυθαγόρειων τριάδων, των παραστατικών αριθμών, των τέλειων αριθμών, των φίλων αριθμών, των σύμμετρων αριθμών και φυσικά του Πυθαγόρειου Θεωρήματος που είναι ένα από τα ελάχιστα πράγματα που θυμόμαστε σχεδόν όλοι από το σχολείο, ανεξάρτητα με την σχέση μας με τα μαθηματικά.

 

Τέλος, ο Πυθαγόρας είχε εξαιρετικό έργο σχετικά με την επιστήμη της μουσικής, που θεωρούσε απαραίτητη για την κατανόηση της ζωής και της φύσης.

 

(Το Πυθαγόρειο Θεώρημα)

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΓιατί κατρακύλησαν οι βάσεις της φιλοσοφικής;

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί και έγινε μεγάλο σούσουρο για τις βάσεις των τμημάτων της Φιλοσοφικής. Άραγε πέσαμε από τα σύννεφα ή ήταν κοινό μυστικό ότι εκεί θα καταλήγαμε;

10 / 08 / 2024

Γονείς και παιδίΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό;

Είμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη των πανελλαδικών και διάφορες ερωτήσεις βασανίζουν σταθερά τους υποψηφίους, ακόμα και τους πιο κατασταλαγμένος. Ποια σχολή να διαλέξω; Ποιο πανεπιστήμιο; Σίγουρα διάλεξα σωστά; Και αν τελικά δεν μου αρέσει;

25 / 05 / 2024

ΔιδακτικήΤις πταίει με το μάθημα της Έκθεσης;

Μπήκε ο Γενάρης και μαζί με τα πρώτα χιόνια, ξεκίνησε η δεύτερη φάση της εντατικής προετοιμασίας των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για τον θεσμό των εξετάσεων, αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε με το αγαπημένο μάθημα της Έκθεσης.

21 / 01 / 2024

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020