Ποιά ήταν η Μαρί Κιουρί;

03 / 04 / 2017 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Η Μαρί, έφυγε με ελάχιστα χρήματα από την Βαρσοβία για να σπουδάσει και σήμερα έχει δώσει το όνομα της σε ιδρύματα, πανεπιστήμια ακόμη και σε ένα χημικό στοιχείο!

Η Μαρί Κιουρί γεννήθηκε με το όνομα Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα στις 7 Νοεμβρίου 1867 και ήταν μια πολύ έξυπνη γυναίκα.

 

Η Μαρία ήταν κόρη καθηγητών και είχε άλλα τέσσερα αδέρφια. Τα πρώτα χρόνια της ζωής της τα πέρασε σε ευκατάστατο περιβάλλον, αλλά το 1874 η μητέρα της νοσηλεύτηκε για φυματίωση και ο πατέρας της έπεσε σε κυβερνητική δυσμένεια με αποτέλεσμα να βιώσει σημαντική μείωση μισθού και να χάσει το διαμέρισμα της οικογένειας. Δυο χρόνια αργότερα, πέθανε η μια αδερφή της από τύφο και το 1878 απεβίωσε η μητέρα της.

 

Παρά τις προσωπικές δυσκολίες, η Μαρία ξεχώριζε στο σχολείο και αποφοίτησε με επαίνους από το γυμνάσιο. Εκείνη την εποχή δεν επιτρεπόταν η φοίτηση γυναικών στα πολωνικά πανεπιστήμια, οπότε η μόνη λύση θα ήταν οι σπουδές στο εξωτερικό κάτι που τα οικονομικά της δεν επέτρεπαν. Έτσι, εργάστηκε ως γκουβερνάντα και δασκάλα σε πλούσιες οικογένειες και μαζί με τις δυο αδερφές της παρακολούθησε μαθήματα στο παράνομο «Ιπτάμενο Πανεπιστήμιο».

 

Το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο δημιουργήθηκε από την συνένωση των παράνομων διδασκαλείων πολωνικής γλώσσας που λειτουργήσαν από το 1885 ως το 1905 στην Βαρσοβία. Η παρανομία ήταν μονόδρομος μιας και όταν η Ρωσική αυτοκρατορία ενσωμάτωσε διάφορες πολωνικές περιοχές, απαγόρευσε την δημόσια χρήση της πολωνικής γλώσσας, στοχεύοντας στην ρωσοποίηση των Πολωνών.

 

Για χρόνια, η Μαρία έστελνε το μεγαλύτερο μέρος του μισθού της στην αδερφή της που σπούδαζε ιατρική στο Παρίσι. Το 1891, σε ηλικία 24 ετών, κατάφερε να μετακομίσει μαζί της και να παρακολουθήσει την σχολή θετικών επιστημών της Σορβόννης. Η φοιτητική ζωή της ήταν γεμάτη στερήσεις, με ένα πενιχρό βοήθημα από ένα πολωνικό ίδρυμα και πολύωρο διάβασμα. Τελικά, αποφοίτησε με τα πτυχία των μαθηματικών, της φυσικής και της χημείας.

 

Το 1894 γνωρίστηκε με τον φυσικό Περ Κιουρί που σύντομα της έκανε πρόταση γάμου. Παντρεύτηκαν με πολιτικό γάμο, δεν είχαν  βέρες, ούτε φόρεσε νυφικό και στο γαμήλιο ταξίδι τους έκαναν το γύρο της Γαλλίας με ποδήλατα. Η κόρη τους Εύα έγινε συγγραφέας και πέθανε το 2007 σε ηλικία 102 ετών, ενώ η αδερφή της, Ειρήνη, βραβεύτηκε επίσης με το Νόμπελ Χημείας.

 

 

Μαζί με τον Πιερ δούλευαν στην έρευνα για το ουράνιο και στις 18/7/1898, ανακοίνωσαν την ανακάλυψη ενός νέου στοιχείου, του πολώνιου. Στις 26/12 ανακοίνωσαν την ανακάλυψη του ραδίου. Επίσης, ανακάλυψαν ότι η ακτινοβολία του ράδιου(ραδιοθεραπεία) καταστρέφει τους καρκινικούς όγκους και μάλιστα η Μαρί, υπολόγισε τις σωστές δόσεις για θεραπεία με ράδιο. Παρότι έκαναν εξαιρετικά σημαντικές ανακαλύψεις γύρω από την ραδιενέργεια και τις δημοσίευσαν σε επιστημονικές εργασίες δεν πατεντάρισαν της ανακαλύψεις τους μιας και δεν επιδίωκαν κέρδη από αυτές.

 

Το 1903, η Μαρί έλαβε το διδακτορικό της από την Σορβόννη και μαζί με τον Πιερ βραβεύτηκαν με το Νόμπελ Φυσικής(παρότι αρχικά ήθελαν να βραβεύσουν μόνο τον Πιερ επειδή ηταν άνδρας). Ακολούθησαν πολλά σημαντικά ακαδημαϊκά βραβεία και το 1906 έγινε η πρώτη γυναίκα με έδρα πανεπιστημίου στην Γαλλία. Το 1911 βραβεύτηκε με το Νόμπελ Χημείας. Μέχρι σήμερα είναι η μόνη που έχει κερδίσει Νόμπελ σε δυο διαφορετικές επιστήμες.

 

Δυστυχώς, το 1906 ο Πιερ παρασύρθηκε από άμαξα και σκοτώθηκε. Η Μαρί ήταν ακόμα νέα και το 1910 συνήψε σχέση με τον Πολ Λανζεβάν, πέντε χρόνια μικρότερο της, εν διαστάσει παντρεμένο, πατέρα τεσσάρων παιδιών και πρώην μαθητή του άνδρα της. Η κατακραυγή της γαλλικής κοινωνίας ήταν τόσο έντονη που η Μαρί αρρώστησε από την στεναχώρια της. Μάλιστα, ήταν τέτοιος ο πόλεμος που έζησε, που οι περισσότερες εφημερίδες δεν έγραψαν καν για το Νόμπελ Χημείας.

 

Στα χρόνια του Α΄ Παγκοσμίου, με δικά της έξοδα εφοδίασε πολλά πολεμικά νοσοκομεία με συσκευές ακτίνων Χ και με τα χρήματα των δυο Νόμπελ έστησε περίπου 250 ακτινολογικούς θαλάμους στα πολεμικά μέτωπα. Τα περισσότερα χρήματα που κέρδισε τα μοίρασε σε ιδρύματα, οικογένεια και μαθητές της.

 

Τα επόμενα χρόνια αναγορεύτηκε διδάκτορας στα περισσότερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, συναντήθηκε με δυο Αμερικανούς προέδρους και πρωτοστάτησε στην ίδρυση του Ινστιτούτου Ραδίου στην Βαρσοβία και το Παρίσι. Το 1944, το πολωνικό πανεπιστήμιο μετονομάστηκε σε Μαρία Σκουοντόφσκα-Κιουρί.  

 

Η Μαρί πέθανε από λευχαιμία το 1934, εξαιτίας της πολυετούς έκθεσης της στην ραδιενέργεια, χωρίς κατάλληλο εξοπλισμό.

 

Το 1995, τα οστά της μεταφέρθηκαν στο Πάνθεον, το μαυσωλείο που είναι θαμμένοι όλοι οι μεγάλοι άνδρες της Γαλλίας.  Πλέον, το όνομα της έχει δοθεί στην μονάδα μέτρησης της ραδιενέργειας( Ci ή κιουρί) και στο τεχνητό χημικό στοιχείο με ατομικό αριθμό 96(το κιούριο).

 

 

Η υσγκεκριμένη φωτογραφία τραβήχτηκε το 1911 σε επιστημονικό συνέδριο και εκτός της Μαρί απεικονίζονται μερικές απο τις μεγαλύτερες διάνοιες του αιώνα όπως ο Ράδερφορντ, ο Αϊνστάιν και ο Πλανκ.

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΓιατί κατρακύλησαν οι βάσεις της φιλοσοφικής;

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί και έγινε μεγάλο σούσουρο για τις βάσεις των τμημάτων της Φιλοσοφικής. Άραγε πέσαμε από τα σύννεφα ή ήταν κοινό μυστικό ότι εκεί θα καταλήγαμε;

10 / 08 / 2024

Γονείς και παιδίΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό;

Είμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη των πανελλαδικών και διάφορες ερωτήσεις βασανίζουν σταθερά τους υποψηφίους, ακόμα και τους πιο κατασταλαγμένος. Ποια σχολή να διαλέξω; Ποιο πανεπιστήμιο; Σίγουρα διάλεξα σωστά; Και αν τελικά δεν μου αρέσει;

25 / 05 / 2024

ΔιδακτικήΤις πταίει με το μάθημα της Έκθεσης;

Μπήκε ο Γενάρης και μαζί με τα πρώτα χιόνια, ξεκίνησε η δεύτερη φάση της εντατικής προετοιμασίας των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για τον θεσμό των εξετάσεων, αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε με το αγαπημένο μάθημα της Έκθεσης.

21 / 01 / 2024

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020