Σιγά τον πολυέλαιο! Εσείς ξέρετε απο πού προέρχεται αυτή η φράση;

05 / 11 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Όταν θέλουμε να πούμε ότι κάτι δεν είναι πολύ σημαντικό λέμε την φράση «σιγά τον πολυέλαιο». Όμως, η φράση αυτή δεν είχε την ίδια σημασία από την αρχή της εδραίωσης της.

Η πρώτη εκδοχή για την προέλευση της φράσης έχει τις ρίζες της στην εκκλησιαστική παράδοση. Στις μεγάλες γιορτές όταν ο καντηλανάφτης άναβε τους πολυέλαιους, τους κινούσε με ένα μακρύ κοντάρι, έτσι ώστε να σχηματίζεται το σημείο του Σταυρού. Η κίνηση έπρεπε να είναι ήρεμη, γιατί αλλιώς ο πολυέλαιος θα έσβηνε!

 

Η δεύτερη εκδοχή έχει τις ρίζες της στην εποχή του ΌΘωνα και της Αμαλίας. Το βασιλικό ζεύγος συχνά έκανε γιορτές στο ανάκτορο, όπου ηταν καλεσμένοι Βαυαροί και Έλληνες. Όταν χόρευαν ελληνικούς χορούς και το κέφι φούντωνε, δεν ήταν λίγες οι φορές που οι Έλληνες πετούσαν τα τσαρούχια τους προς τα πάνω. Έτσι, ακουγόταν η παραίνεση «σιγά τον πολυέλαιο!».

 

Η δεύτερη εκδοχή κυκλοφορεί και ελαφρώς παραλλαγμένη. Σύμφωνα με το μύθο, η φράση πρωτακούστηκε κατά την διάρκεια της χοροεσπερίδας που έδωσαν ο ΌΘωνας και η Αμαλία για να γιορτάσουν τον γάμο τους. Το γλέντι είχε φουντώσει και συχνά τον χορό έσερνε ο Μήτρος Πλαπούτας, το πρωτοπαλίκαρο του Κολοκοτρώνη, που είχε φήμη δεινού χορευτή. Ο Πλαπούτας, εκτός από στρατηγός της Επανάστασης, διετέλεσε βουλευτής, γερουσιαστής και επίτιμος υπασπιστής του Όθωνα. Δεν έχανε ευκαιρία να σύρει τον χορό και συχνά έκανε μια φιγούρa όπου πετούσε ψηλά τα τσαρούχια του, προκαλώντας τον θαυμασμό. Ο Κολοκοτρώνης όμως, ήξερε πόσο μερακλής με τις φιγούρες ήταν ο φίλος του και επειδή φοβήθηκε ότι θα κατάστρεφε τον πολυτελή πολυέλαιο, έκρινε σκόπιμο να τον προειδοποιήσει «Σιγά τον πολυέλαιο!».

 

Όποια από τις εκδοχές και αν δεχθούμε, το σίγουρο είναι ότι η φράση άλλαξε σημασία, μέσα στο πέρασμα του χρόνου.

 

NaN

Δημήτρης Πλαπούτας

(Υπάρχει άλλη μια νόστιμη ιστορία που περιλαμβάνει τον Πλαπούτα και την σύζυγο του, Στεκούλα Κολοκοτρώνη, ξαδέρφη του Θεόδωρου. Αλλά αυτά θα τα πούμε μια άλλη φορά!)

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Το άρθρο της εβδομάδας!

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΝέο Λύκειο 2020: τι έχει αλλάξει;

Η σχολική χρονιά έχει τελειώσει αλλά είμαστε ήδη σε τροχιά προετοιμασίας για την επόμενη που προβλέπεται άκρως ενδιαφέρουσα. Νέο Λύκειο, προσθαφαίρεση μαθημάτων, γενναίες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, νέα βιβλία. Τι έχει αλλάξει λοιπόν;

06 / 07 / 2019

ΔιδακτικήΑξιολόγηση: Ανάγκη ή αυτοσκοπός;

Σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας υπάρχει, είτε τυπικά είτε άτυπα, το στοιχείο της αξιολόγησης.

16 / 12 / 2018

Εκπαιδευτικά ΝέαΚαταργήθηκε η μετάφραση στα αρχαία: 5+1 σκέψεις

Κεραυνός εν αιθρία συντάραξε τον μαθητικό κόσμο: καταργείται η μετάφραση των αρχαίων από τις πανελλήνιες εξετάσεις. Οι αντιδράσεις ήταν άμεσες, αλλά στην πραγματικότητα είναι τόσο κακή αλλαγή;

23 / 09 / 2018

Γονείς και παιδίΓονείς και Αυτισμός : ο δρόμος ο λιγότερο ταξιδεμένος

Οι «ιστορίες της διπλανής πόρτας» είναι συνήθως ιστορίες απλές- σύνθετες, κοινές-σπάνιες, αστείες-τραγικές, ευχάριστες-επώδυνες που αφορούν άλλους ανθρώπους μέχρι τη στιγμή που κάποια «ιστορία» θα χτυπήσει και τη δική μας πόρτα.

09 / 09 / 2018

ΠαιδαγωγικήΚι αν δεν περάσω στις Πανελλήνιες;

Εν αναμονή των αποτελεσμάτων, επικρατεί το άγχος μιας ενδεχόμενης "αποτυχίας”. Είναι όμως “αποτυχία” ο αποκλεισμός από το Πανεπιστήμιο, ή απλώς μια χαμένη μάχη;

25 / 08 / 2018