Ποιά είναι η καλύτερη ηλικία να μάθουμε μια ξένη γλώσσα;

03 / 09 / 2017 Έφη Κούστα
Image

Σήμερα, οι ξένες γλώσσες αποτελούν το ‘’χρυσό εισιτήριο’’ με προορισμό όλο τον κόσμο. Αναμφίβολα, η εκμάθηση ξένων γλωσσών έχει γίνει τάση στην χώρα μας. Άραγε, πότε είναι η πιο κατάλληλη ηλικία να ξεκινήσουμε μία ξένη γλώσσα;

Δύο από τις σημαντικότερες ικανότητες του ανθρώπου είναι ο λόγος και η δυνατότητα  να επικοινωνεί και να εκφράζεται (ομιλία). Γι' αυτό, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να μάθουν μία, δύο ή και περισσότερες ξένες γλώσσες ώστε να έχουν τις γνώσεις και την άνεση να επικοινωνούν και να συνεννοούνται με αλλοδαπούς, όπου κι αν βρεθούν.

 

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι χρήσιμη επειδή αφενός διευκολύνει την επικοινωνία μας σε ένα ξένο περιβάλλον κι αφετέρου επιδρά θετικά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. Στην σημερινή κοινωνία, η οποία βρίθει τεχνολογικών  επιτευγμάτων, η εκμάθηση μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας είναι απαραίτητη κι αναγκαία. Γι’αυτό το λόγο, πολλοί ενήλικες και κυρίως γονείς αναρωτιούνται πότε θα ήταν καλύτερο να μάθει κάποιος μια ξένη γλώσσα: στην προσχολική ηλικία, στην εφηβεία ή στην ενήλικη ζωή;

 

 

 

Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στην πρώιμη ηλικία

 

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες έρευνες διεξάγονται με σκοπό να δώσουν μια πιο ξεκάθαρη άποψη σχετικά με την πιο κατάλληλη ηλικία για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Πολλοί ερευνητές συμφωνούν ότι όσο νωρίτερα εκτίθεται ένα παιδί σε μια ξένη γλώσσα τόσο καλύτερα τη μαθαίνει. Απαραίτητη προϋπόθεση φυσικά είναι να χρησιμοποιείται με ποικίλους τρόπους και δραστηριότητες , στο οικείο του περιβάλλον.

 

Πληθώρα ερευνών που διεξήχθησαν από Διεθνή Πανεπιστήμια, ένα εκ των οποίων είναι και το περίφημο Harvard University, επιβεβαιώνουν ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας σε νεαρή-προσχολική ηλικία βοηθάει στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών, της κριτικής σκέψης και της πνευματικής ευελιξίας.

 

Τα πέντε πρώτα έτη της ζωής μας θεωρούνται τα πιο σημαντικά καθότι όλες οι πληροφορίες που έχουμε αποκομίσει μέχρι τότε χρησιμοποιούνται στα επόμενα χρόνια της ζωής μας. Υπολογίζεται ότι τα παιδιά έχουν ήδη εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους με 1000 λέξεις έως την ηλικία των 3, ενώ αυξάνεται περίπου στις 2000 λέξεις μέχρι τα 5-6 τους χρόνια. Έρευνα έχει δείξει ότι το 50% των μαθησιακών και νοητικών μας ικανοτήτων αναπτύσσεται μέχρι το τέταρτο έτος της ζωής μας και άλλο ένα 30% μέχρι το όδγοο.

 

Επομένως, ο ισχυρισμός πολλών εκπαιδευτικών ότι τα μικρά παιδιά «απορροφούν τη γνώση σαν σφουγγάρια» δείχνει να ευσταθεί. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι οι γνώσεις κι η ευστροφία ενός ανθρώπου διαμορφώνονται αποκλειστικά και μόνο μέχρι τα οκτώ του χρόνια αλλά ότι τα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητά τους να αφομοιώνουν πληροφορίες στο διάστημα αυτό.

 

 

 

Τα παιδιά μαθαίνουν με διάφορους τρόπους

 

Τα παιδιά κι ειδικότερα τα πιο μικρά ενθουσιάζονται όταν τους δοθεί από δασκάλους και γονείς το κατάλληλο κίνητρο συμμετοχής  στη διαδικασία της μάθησης. Η πρώτη επαφή καθώς και η εξοικείωση με μία ξένη γλώσσα κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να υποστηριχτεί μέσα από έξυπνες δραστηριότητες κι εκπαιδευτικά/ τεχνολογικά μέσα. Μερικές ιδέες είναι:

 

Ø  Τραγουδάκια - Ένας έξυπνος τρόπος να μάθει ένα παιδί λεξιλόγιο είναι μέσα από ευχάριστα τραγουδάκια κατάλληλα για τη ηλικία του. Τα τραγούδια έχουν ρυθμό και παρακινούν τα παιδιά να επαναλάβουν λέξεις και να αφομοιώσουν την προφορά τους.

 

Ø  Παιχνίδια - Τα παιχνίδια είναι η πιο ευχάριστη ασχολία των παιδιών μέσα από την οποία μπορούν να μάθουν χωρίς να κουραστούν ή να δυσανασχετήσουν. Προτείνεται τα παιχνίδια να είναι ομαδικά και δημιουργικά ώστε να προάγουν την κοινωνικοποίηση και την συνεργασία.

 

Ø  Οπτικο-ακουστικό υλικό -  Υπάρχουν σήμερα πολλά DVDs και CD-ROMs με κινούμενα σχέδια, σύντομες ιστορίες και διαδραστικά παιχνίδια που ενθαρρύνουν τους μαθητές να παίξουν αναπαράγοντας συγκεκριμένο λεξιλόγιο και ωθώντας τους να ενεργοποιήσουν την φαντασία τους.

 

Ø  Εικόνες (flashcards) - Οι μαθητές αγαπούν να μαθαίνουν μέσα από εικόνες. Σήμερα μπορεί κανείς εύκολα να προμηθευτεί από διάφορα μαγαζιά χρωματιστές κάρτες (flashcards) οι οποίες αναπαριστούν εικόνες από την καθημερινότητα των παιδιών, όπως για παράδειγμα αντικείμενα ή ζώα. Με τις εν λόγω κάρτα βοηθούμε τα παιδιά να αφομοιώσουν την ξένη λέξη που μαθαίνουν συνδέοντάς την με την εικόνα.

 

Efi’s Tip!

 

Η γρήγορη αφομοίωση νέων πληροφοριών από τα παιδιά καθώς και η θετική τους διάθεση για μάθηση και δημιουργία θα σας συναρπάσει! Παροτρύνετε τα παιδιά σας να μάθουν ξένες γλώσσες και στηρίξτε τα καθ’όλη τη διάρκεια της εκμάθησης με αγάπη και υπομονή. Και να θυμάστε.....One language sets you in a corridor for life, two languages open every door along the way (Frank Smith).

 

Χρήσιμα Links:


1. Άρθρο 1


2. Άρθρο 2
 
 
 

Έφη Κούστα

Η Έφη ζει στην Θεσσαλονίκη κι εργάζεται ως καθηγήτρια Αγγλικών στον ιδιωτικό τομέα. Ειναι απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ. και τελειόφοιτη του Μεταπτυχιακού "Ειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας- TESOL" (Ε.Α.Π). Έχει εργαστεί ως καθηγήτρια Αγγλικής γλώσσας σε summer schools στην Αγγλία. Επίσης, αγαπάει τη διδασκαλία κι επιδιώκει να ενημερώνεται και να επιμορφώνεται σχετικά με ο,τι αφορά την εκπαίδευση, τις μαθησιακές δυσκολίες και την παιδοψυχολογία.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: 8 βήματα για να γράψετε άριστα την περίληψη στην Έκθεση

Η πιο κλασσική άσκηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι παράλληλα η πιο τρομαχτική Άραγε τι μπορούμε να κάνουμε για να τα πάμε καλά;

11 / 04 / 2018

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: τι πρέπει να αλλάξει στο μάθημα της Έκθεσης;

Αν είχατε ένα τζίνι που μπορεί να αλλάξει κάτι στην παιδεία, τι θα ζητούσατε για το μάθημα της Έκθεσης;

18 / 03 / 2018

ΔιδακτικήΜάθετε μια ξένη γλώσσα απο την άνεση του σπιτιού σας: Η εκπαίδευση στην εποχή του διαδικτύου

Η πιο συνηθισμένη ανάμνηση των παιδικών μας χρόνων είναι οι ατέλειωτες ώρες στο φροντιστήριο αγγλικών. Τα φροντιστήρια καλά κρατούν, αλλά πλέον υπάρχουν και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης. Θα δοκιμάζατε να μάθετε μια γλώσσα μέσω διαδικτυακών μαθημάτων;

14 / 02 / 2018

Εκπαιδευτικά Νέα"Τσάντα στο σχολείο": καινοτομία ή κοροϊδία;

Η “τσάντα στο σχολείο” είναι ένα νέο πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018 σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας. Προωθείται ως καινοτόμα δράση, ποια είναι όμως η αλήθεια;

04 / 02 / 2018

Αυτό το ήξερες;Έλεν Κέλερ & Ανν Σάλιβαν: εσείς ξέρετε την ιστορία τους;

Η Έλεν Κέλερ υπήρξε Αμερικανίδα συγγραφέας, πολιτική ακτιβίστρια και πτυχιούχος Καλών Τεχνών. Επίσης, ήταν κωφή και τυφλή.

19 / 01 / 2018