Ποιά είναι η καλύτερη ηλικία να μάθουμε μια ξένη γλώσσα;

03 / 09 / 2017 Έφη Κούστα
Image

Σήμερα, οι ξένες γλώσσες αποτελούν το ‘’χρυσό εισιτήριο’’ με προορισμό όλο τον κόσμο. Αναμφίβολα, η εκμάθηση ξένων γλωσσών έχει γίνει τάση στην χώρα μας. Άραγε, πότε είναι η πιο κατάλληλη ηλικία να ξεκινήσουμε μία ξένη γλώσσα;

Δύο από τις σημαντικότερες ικανότητες του ανθρώπου είναι ο λόγος και η δυνατότητα  να επικοινωνεί και να εκφράζεται (ομιλία). Γι' αυτό, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να μάθουν μία, δύο ή και περισσότερες ξένες γλώσσες ώστε να έχουν τις γνώσεις και την άνεση να επικοινωνούν και να συνεννοούνται με αλλοδαπούς, όπου κι αν βρεθούν.

 

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι χρήσιμη επειδή αφενός διευκολύνει την επικοινωνία μας σε ένα ξένο περιβάλλον κι αφετέρου επιδρά θετικά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. Στην σημερινή κοινωνία, η οποία βρίθει τεχνολογικών  επιτευγμάτων, η εκμάθηση μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας είναι απαραίτητη κι αναγκαία. Γι’αυτό το λόγο, πολλοί ενήλικες και κυρίως γονείς αναρωτιούνται πότε θα ήταν καλύτερο να μάθει κάποιος μια ξένη γλώσσα: στην προσχολική ηλικία, στην εφηβεία ή στην ενήλικη ζωή;

 

 

 

Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στην πρώιμη ηλικία

 

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες έρευνες διεξάγονται με σκοπό να δώσουν μια πιο ξεκάθαρη άποψη σχετικά με την πιο κατάλληλη ηλικία για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Πολλοί ερευνητές συμφωνούν ότι όσο νωρίτερα εκτίθεται ένα παιδί σε μια ξένη γλώσσα τόσο καλύτερα τη μαθαίνει. Απαραίτητη προϋπόθεση φυσικά είναι να χρησιμοποιείται με ποικίλους τρόπους και δραστηριότητες , στο οικείο του περιβάλλον.

 

Πληθώρα ερευνών που διεξήχθησαν από Διεθνή Πανεπιστήμια, ένα εκ των οποίων είναι και το περίφημο Harvard University, επιβεβαιώνουν ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας σε νεαρή-προσχολική ηλικία βοηθάει στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών, της κριτικής σκέψης και της πνευματικής ευελιξίας.

 

Τα πέντε πρώτα έτη της ζωής μας θεωρούνται τα πιο σημαντικά καθότι όλες οι πληροφορίες που έχουμε αποκομίσει μέχρι τότε χρησιμοποιούνται στα επόμενα χρόνια της ζωής μας. Υπολογίζεται ότι τα παιδιά έχουν ήδη εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους με 1000 λέξεις έως την ηλικία των 3, ενώ αυξάνεται περίπου στις 2000 λέξεις μέχρι τα 5-6 τους χρόνια. Έρευνα έχει δείξει ότι το 50% των μαθησιακών και νοητικών μας ικανοτήτων αναπτύσσεται μέχρι το τέταρτο έτος της ζωής μας και άλλο ένα 30% μέχρι το όδγοο.

 

Επομένως, ο ισχυρισμός πολλών εκπαιδευτικών ότι τα μικρά παιδιά «απορροφούν τη γνώση σαν σφουγγάρια» δείχνει να ευσταθεί. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι οι γνώσεις κι η ευστροφία ενός ανθρώπου διαμορφώνονται αποκλειστικά και μόνο μέχρι τα οκτώ του χρόνια αλλά ότι τα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητά τους να αφομοιώνουν πληροφορίες στο διάστημα αυτό.

 

 

 

Τα παιδιά μαθαίνουν με διάφορους τρόπους

 

Τα παιδιά κι ειδικότερα τα πιο μικρά ενθουσιάζονται όταν τους δοθεί από δασκάλους και γονείς το κατάλληλο κίνητρο συμμετοχής  στη διαδικασία της μάθησης. Η πρώτη επαφή καθώς και η εξοικείωση με μία ξένη γλώσσα κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να υποστηριχτεί μέσα από έξυπνες δραστηριότητες κι εκπαιδευτικά/ τεχνολογικά μέσα. Μερικές ιδέες είναι:

 

Ø  Τραγουδάκια - Ένας έξυπνος τρόπος να μάθει ένα παιδί λεξιλόγιο είναι μέσα από ευχάριστα τραγουδάκια κατάλληλα για τη ηλικία του. Τα τραγούδια έχουν ρυθμό και παρακινούν τα παιδιά να επαναλάβουν λέξεις και να αφομοιώσουν την προφορά τους.

 

Ø  Παιχνίδια - Τα παιχνίδια είναι η πιο ευχάριστη ασχολία των παιδιών μέσα από την οποία μπορούν να μάθουν χωρίς να κουραστούν ή να δυσανασχετήσουν. Προτείνεται τα παιχνίδια να είναι ομαδικά και δημιουργικά ώστε να προάγουν την κοινωνικοποίηση και την συνεργασία.

 

Ø  Οπτικο-ακουστικό υλικό -  Υπάρχουν σήμερα πολλά DVDs και CD-ROMs με κινούμενα σχέδια, σύντομες ιστορίες και διαδραστικά παιχνίδια που ενθαρρύνουν τους μαθητές να παίξουν αναπαράγοντας συγκεκριμένο λεξιλόγιο και ωθώντας τους να ενεργοποιήσουν την φαντασία τους.

 

Ø  Εικόνες (flashcards) - Οι μαθητές αγαπούν να μαθαίνουν μέσα από εικόνες. Σήμερα μπορεί κανείς εύκολα να προμηθευτεί από διάφορα μαγαζιά χρωματιστές κάρτες (flashcards) οι οποίες αναπαριστούν εικόνες από την καθημερινότητα των παιδιών, όπως για παράδειγμα αντικείμενα ή ζώα. Με τις εν λόγω κάρτα βοηθούμε τα παιδιά να αφομοιώσουν την ξένη λέξη που μαθαίνουν συνδέοντάς την με την εικόνα.

 

Efi’s Tip!

 

Η γρήγορη αφομοίωση νέων πληροφοριών από τα παιδιά καθώς και η θετική τους διάθεση για μάθηση και δημιουργία θα σας συναρπάσει! Παροτρύνετε τα παιδιά σας να μάθουν ξένες γλώσσες και στηρίξτε τα καθ’όλη τη διάρκεια της εκμάθησης με αγάπη και υπομονή. Και να θυμάστε.....One language sets you in a corridor for life, two languages open every door along the way (Frank Smith).

 

Χρήσιμα Links:


1. Άρθρο 1


2. Άρθρο 2
 
 
 

Έφη Κούστα

Η Έφη ζει στην Θεσσαλονίκη κι εργάζεται ως καθηγήτρια Αγγλικών στον ιδιωτικό τομέα. Ειναι απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ. και τελειόφοιτη του Μεταπτυχιακού "Ειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας- TESOL" (Ε.Α.Π). Έχει εργαστεί ως καθηγήτρια Αγγλικής γλώσσας σε summer schools στην Αγγλία. Επίσης, αγαπάει τη διδασκαλία κι επιδιώκει να ενημερώνεται και να επιμορφώνεται σχετικά με ο,τι αφορά την εκπαίδευση, τις μαθησιακές δυσκολίες και την παιδοψυχολογία.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020

ΠαιδαγωγικήΤι θα έλεγαν για την πανδημία ο Αριστοτέλης, ο Πλάτωνας και άλλοι 9 φιλόσοφοι;

Το έτος 2020 θα ήταν η χρονιά μας, ή έτσι τουλάχιστον νομίζαμε αρκετοί από εμάς.

23 / 08 / 2020

ΠαιδαγωγικήΤι σημαίνει η "αποτυχία" στις πανελλαδικές εξετάσεις;

Με την έκδοση των αποτελεσμάτων, οι υποψήφιοι κληρονομούν μια "ταμπέλα". Πολλοί πέτυχαν, κάποιοι είναι οι πρώτοι των πρώτων και κάμποσοι θεωρούνται πως απέτυχαν. Άραγε πόση σχέση έχουν οι έννοιες της αποτυχίας και της επιτυχίας με τους βαθμούς;

20 / 07 / 2020

ΠαιδαγωγικήΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό; 10 βήματα επιτυχίας

Λίγες μέρες έχουν μείνει για την ολοκλήρωση της κατάθεσης μηχανογραφικών αλλά ποτέ δεν είναι αργά για μερικές συμβουλές. Άλλωστε, ποτέ δεν ξέρεις ποιος μπορεί να βοηθηθεί.

14 / 07 / 2020