Προβλήματα συμπεριφοράς στα παιδιά: Εσείς ξέρετε να τα εντοπίζετε;

23 / 08 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Όσα χρόνια και αν περάσουν από την αποφοίτηση, όλοι θυμούνται αν στο σχολείο ήταν «καλοί μαθητές αλλά πολύ άτακτοι», «έξυπνοι αλλά τεμπέληδες», «τόσο άτακτοι που δεν τους άντεχαν». Πότε αυτή η συμπεριφορά είναι συνηθισμένη και πότε αποτελεί πρόβλημα;

Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα στο σχολείο είναι οι μαθητές με προβλήματα στην συμπεριφορά. Η διεθνής βιβλιογραφία ορίζει ότι η αξιολόγηση και διάγνωση συμπεριφορικών προβλημάτων είναι έργο διεπιστημονικής ομάδας που περιλαμβάνει εκπαιδευτικό γενικής αγωγής, ειδικό παιδαγωγό,  ψυχολόγο(παιδοψυχολόγο ή σχολικό ψυχολόγο), κοινωνικό λειτουργό και όποια άλλη ειδικότητα κριθεί απαραίτητη για την κάθε περίπτωση. Δυστυχώς, στο ελληνικό σχολείο οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που κάνουν “διαγνώσεις” χωρίς να έχουν το κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο, συνήθως δε χωρίς να συμβουλεύονται τους ειδικούς.

 

Έτσι, συχνά έχουμε το φαινόμενο παιδιά να αποκτούν άδικα την ταμπέλα του τεμπέλη, του επιθετικού, του παραβατικού και να αφήνονται στην μοίρα τους ως ανεπίδεκτοι βελτιώσεως. Πολλές φορές δε, οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν αυτές τις ταμπέλες χωρίς να μεριμνούν για την βελτίωση των προβλημάτων με απότοκο τα παιδιά να αποδέχονται ότι είναι τεμπέληδες, παραβατικοί, επιθετικοί. Αποτέλεσμα της ταμπελοποίησης είναι η δημιουργία αυτοεκπληρούμενης προφητείας που οδηγεί τα παιδιά να επιβεβαιώνουν τους χαρακτηρισμούς στο σύνολο της μαθητικής τους πορείας.

 

Πως ορίζονται όμως τα προβλήματα συμπεριφοράς; Όπως διαβάζουμε στο βιβλίο του κου Κολιάδη(σελ. 39) “ένα πρόβλημα στην συμπεριφορά αφορά σε μια συγκεκριμένη δράση την οποία εμφανίζει ένας σχετικά μικρός αριθμός ατόμων για μεγάλο χρονικό διάστημα ή με υψηλή ένταση. Παρότι το πρόβλημα είναι μετρήσιμο, ταυτόχρονα θεωρείται υποκειμενικό και εξετάζεται πάντα σε σχέση με το πλαίσιο εμφάνισης του.

 

Τέλος, έχει ως συνέπεια την έκπτωση στην λειτουργικότητα του ίδιου του ατόμου ή και των συστημάτων στα οποία λειτουργεί”. Φυσικά, σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει ότι όλες οι σπάνιες συμπεριφορές είναι προβληματικές. Επίσης, ένα παιδί που εμφανίζει μια συγκεκριμένη προβληματική συμπεριφορά, δεν σημαίνει ότι έχει γενικευμένα προβλήματα και αυτό μας οδηγεί στο ότι με το κατάλληλο εξατομικευμένο πρόγραμμα θα μπορέσει να βελτιωθεί.

 

Στον παραπάνω ορισμό, η χρονική διάρκεια και η υψηλή ένταση γίνονται εύκολα κατανοητές από τους περισσότερους εκπαιδευτικούς. Αυτό που χρήζει περισσότερο διερεύνησης είναι η παράμετρος του πλαισίου εμφάνισης.

 

Ως πλαίσιο ορίζουμε τον χώρο, τους ανθρώπους και την περίσταση στην οποία εμφανίζεται η συμπεριφορά. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι  μια συμπεριφορά μπορεί να κατανοηθεί μόνο εντός του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτισμικού πλαισίου στο οποίο ζει και δρα το παιδί(συστημική προσέγγιση).

 

Αυτό σημαίνει ότι μια συμπεριφορά είναι φυσιολογική όταν συνάδει με την συμπεριφορά των υπολοίπων συνομηλίκων σε κάποιο πλαίσιο αλλά μπορεί να χαρακτηριστεί ως προβληματική αν εμφανιστεί σε πλαίσιο που δεν την επιδεικνύει κάνεις άλλος.

 

Ακόμα περισσότερο προβληματίζει η συμπεριφορά που εμφανίζεται ταυτόχρονα σε πολλαπλά συστήματα όπως οικογένεια, σχολείο, παρέες συνομηλίκων. Έτσι, ένα παιδί που είναι επιθετικό σε όλα τα συστήματα, έχει γενικευμένο πρόβλημα επιθετικότητας ενώ ένα άλλο που είναι επιθετικό μόνο στο σχολείο πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά, αφού είναι πολύ πιθανό ότι το οι προσδοκίες, οι απαιτήσεις, η λειτουργία του σχολείου πυροδοτούν την συμπεριφορά του.

 

Επίσης, ο παραπάνω ορισμός τονίζει ότι πρέπει να διερευνηθεί και το επίπεδο λειτουργικότητας του παιδιού, δηλαδή το κατά πόσο το παιδί αισθάνεται καλά με τον εαυτό του(ενδοπροσωπικό επίπεδο) και πόσο επηρεάζει τους γύρω του(διαπροσωπικό επίπεδο).

 

Με άλλα λόγια, ένα ντροπαλό παιδί που δεν νιώθει άσχημα ούτε δημιουργεί προβλήματα στους άλλους, δεν έχει πρόβλημα συμπεριφοράς. Αντιθέτως, ως προβληματική μπορεί να χαρακτηριστεί κάθε συμπεριφορά που εμποδίζει την κοινωνική αλληλεπίδραση και προσαρμογή του παιδιού ακόμα και αν αυτή δεν φαίνεται αμέσως ως προβληματική. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το πολύ ντροπαλό παιδί, με χαμηλή αυτοεκτίμηση που δεν ενοχλεί κανέναν, αλλά αποφεύγει να πει την γνώμη του και καταλήγει υποχείριο των άλλων.

 

Η συστημική προσέγγιση είναι από τις προσφορότερες για την αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς αφού απενεχοποιηθεί το παιδί και προφέρει μια ολική προσέγγιση των ζητημάτων. Η σύγχρονη ψυχολογία ορίζει ότι η αξιολόγηση και η παρέμβαση σχετικά με μια συμπεριφορά προτείνεται να γίνεται πολυεπίπεδα, με συστημικό τρόπο, εμπλέκοντας το σύνολο των συστημάτων λειτουργίας του παιδιού ώστε να δοθούν απαντήσεις στις ερωτήσεις: «ποιος, τι, πως, που, πότε, πόσο, ποιοι άλλοι, τι άλλο;».

 

Ο πρώτος που θα εντοπίσει την προβληματική συμπεριφορά είναι ο εκπαιδευτικός όταν διερωτηθεί αν το παιδί πληρεί τα παρακάτω πρακτικά κριτήρια παιδαγωγικής αξιολόγησης των προβλημάτων συμπεριφοράς:

(1)   Αίσθημα ανικανότητάς και παραίτησης

(2)   Αίσθημα λύπης, δυστυχίας ή έντασης και θυμού

(3)   Δυσκολία αυτοελέγχου ή υπερβολική αναστολή

(4)   Μειωμένη απόδοση ή απουσίες από το σχολείο

(5)   Μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και προσαρμογή, κυρίως μέσα απο το παιχνίδι και την συνύπαρξη με τους συνομηλίκους.

 

 

Στο παρόν άρθρο έγινε μια πρώτη προσπάθεια να οριστούν τα προβλήματα συμπεριφοράς και να βρεθούν τα κριτήρια εντοπισμού τους. Έγινε σαφές ότι η ταμπέλα “προβληματικό παιδί” που αψήφιστα δίνεται σε μαθητές και μαθήτριες είναι καταστροφικός αφού χαρακτηρίζει αρνητικά το παιδί και το ωθεί σε ένα φαύλο κύκλο αυτοεκπληρούμενης προφητείας.Σε επόμενα άρθρα θα αναφερθούμε αναλyτικά στα επιμέρους προβλήματα συμπεριφοράς και στις στρατηγικές στήριξης των παιδιών.

  

 Υλικό για διάβασμα

  • “Συμπεριφορά στο σχολείο: Αξιοποιούμε δυνατότητες, αντιμετωπίζουμε προβλήματα”: εδώ
  • “Προσαρμογή στο σχολείο, πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών” εδώ
  •  “Η σχολική τάξη” εδώ

Τα παραπάνω βιβλία βρίσκονται σε όλες τις μεγάλες δημόσιες βιβλιοθήκες όπως και στις πανεπιστημιακές. Καλό διάβασμα!

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΓιατί κατρακύλησαν οι βάσεις της φιλοσοφικής;

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί και έγινε μεγάλο σούσουρο για τις βάσεις των τμημάτων της Φιλοσοφικής. Άραγε πέσαμε από τα σύννεφα ή ήταν κοινό μυστικό ότι εκεί θα καταλήγαμε;

10 / 08 / 2024

Γονείς και παιδίΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό;

Είμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη των πανελλαδικών και διάφορες ερωτήσεις βασανίζουν σταθερά τους υποψηφίους, ακόμα και τους πιο κατασταλαγμένος. Ποια σχολή να διαλέξω; Ποιο πανεπιστήμιο; Σίγουρα διάλεξα σωστά; Και αν τελικά δεν μου αρέσει;

25 / 05 / 2024

ΔιδακτικήΤις πταίει με το μάθημα της Έκθεσης;

Μπήκε ο Γενάρης και μαζί με τα πρώτα χιόνια, ξεκίνησε η δεύτερη φάση της εντατικής προετοιμασίας των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για τον θεσμό των εξετάσεων, αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε με το αγαπημένο μάθημα της Έκθεσης.

21 / 01 / 2024

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020