Διάβασμα στο σπίτι. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας;

06 / 11 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων, είναι μια από τις πιο συχνές πηγές διενέξεων ανάμεσα σε παιδιά και γονείς. Ένα παιδί που αρνείται πεισματικά να διαβάσει είναι πηγή άγχους για τους γονείς και συχνά εξαντλεί την υπομονή τους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε το παιδί μας να γίνει πιο υπεύθυνο ως προς τις σχολικές του υποχρεώσεις;

 

1) Διερευνήστε αν το παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες που το εμποδίζουν να αποδώσει αποτελεσματικά και του δημιουργούν άρνηση για το σχολείο. Αν ναι, συμβουλευτείτε τους κατάλληλους ειδικούς ώστε να καταρτιστεί το εξατομικευμένο πρόγραμμα διαβάσματος που θα βασίζεται στις ικανότητες του παιδιού.

 

2) Οργανώστε το διάβασμα του. Το παιδί χρειάζεται ένα συγκεκριμένο, ήσυχο χώρο για διάβασμα, μακριά από εξωτερικά ερεθίσματα που θα το αποσπούν. Καλό είναι να έχει δίπλα του όλα τα απαραίτητα, ώστε να μην χρειάζεται να διακόπτει το διάβασμα του διαρκώς.

 

3) Βρείτε τον κατάλληλο χρόνο. Καλό είναι να υπάρχει μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης όπου θα υπάρχει η λιγότερη δυνατή φασαρία στο σπίτι. Αν το παιδί γνωρίζει τις ώρες για μελέτη και εξωσχολικές του δραστηριότητες, θα μάθει να προγραμματίζει τις υποχρεώσεις του.

 

4) Συχνά και σύντομα διαλείμματα.  Ένα ολιγόλεπτο διάλλειμα ανάμεσα στη μελέτη διαφορετικών μαθήματων ή μετά από σειρά δύσκολων ασκήσεων είναι ωφέλιμο και θα αναζωογονήσει το παιδί. Επίσης, καλό είναι να εχει χρόνο για παιχνίδι ή κάποια δραστηριότητα που επιθυμεί, ώστε να αποσυμπιέζεται.

 

5) Τεχνικές διαβάσματος. Μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδιά ώστε να βρούμε τον τρόπο διαβάσματος που τους ταιριάζει. Μπορεί π.χ να ξεκινά από τα πιο δύσκολα μαθήματα, ώστε να είναι ξεκούραστο. Επίσης, μπορεί να βρίσκει τα κύρια σημεία, να βγάζει πλαγιότιτλους και να κάνει σύντομα σχεδιαγράμματα, ώστε πρώτα να κατανοήσει τα σημαντικά και μετά να προχωρήσει στα δευτερεύοντα. Στόχος είναι η κατανόηση όχι η τυφλή απομνημόνευση.

 

NaN

 

6) Αυτονομία στο διάβασμα. Από νωρίς εξηγούμε στο παιδί ότι το διάβασμα είναι δική του ευθύνη, οπότε πρέπει να το οργανώσει μόνο του. Φυσικά, μπορούμε να βοηθήσουμε αν χρειαστεί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν διαβάζουμε μαζί τα πάντα. Αν το παιδί αρνείται να διαβάσει, μπορούμε να το αφήσουμε να πάει αδιάβαστο ώστε να καταλάβει τις συνέπειες της αδιαφορίας του. Δεν διορθώνουμε τα πάντα, δεν επιμένουμε στα όμορφα γράμματα, δεν προσθέτουμε παραπάνω άγχος στο ήδη πιεσμένο παιδί.

 

7) Αγαπήστε το διάβασμα. Από την βρεφική ακόμα ηλικία, καλό είναι να διαβάζουμε μαζί βιβλία με θεματολογία που ενδιαφέρει το παιδί ώστε να συνδέσει το διάβασμα με κάτι ευχάριστο. Επισκεπτόμαστε βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία, ζωγραφίζουμε σκηνές από τα αγαπημένα του βιβλία, συζητάμε για τους ήρωες και έτσι δημιουργούμε μικρούς αναγνώστες.

 

8) Αγάπηστε την γνώση. Το σχολείο προσφέρει γνώσεις χρήσιμες για την ζωή, οπότε καλό είναι να μη χάνουμε ευκαιρία να δείξουμε την πρακτική εφαρμογή των αποκτηθέντων γνώσεων.

 

9) Όχι στην βαθμοθηρία. Είναι σημαντικό οι γονείς να μην μεταφέρουν άγχος στα παιδιά και να μην έχουν υπερβολικές προσδοκίες. Οι βαθμοί δεν είναι ενδεικτικοί εξυπνάδας ή καλλιέργειας και καλό είναι να μην βάζουμε ταμπέλες στα παιδιά ανάλογα με τις επιδόσεις τους.

 

10) Ναι στον ελεύθερο χρόνο. Η μελέτη των μαθημάτων είναι σημαντική αλλά δεν πρέπει να καταλαμβάνει κάθε σπιθαμή ελεύθερου χρόνου. Το πολύωρο διάβασμα δεν είναι απαραίτητα ποιοτικό, ενώ συχνά οδηγεί στη ταύτιση του σχολείου με την ταλαιπωρία. Επίσης, μεγάλη προσοχή στις πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες. Το παιδί θα ωφεληθεί αν ασχολείται με κάτι που το ενδιαφέρει ειλικρινά, και όχι αν επιδίδεται σε κυνήγι προσόντων.

 

Και μην ξεχνάτε! Το καλύτερο πρότυπο για τα παιδιά σας είστε εσείς οι ίδιοι. Αν τα παιδιά βλέπουν γονείς που διαβάζουν βιβλία, που σέβονται την ώρα μελέτης των μαθητών, που αγαπούν την γνώση , είναι πολύ πιθανόν να θελήσουν να ακολουθήσουν το ίδιο μονοπάτι. Το διαρκές "διαβασες;" θα φέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. 

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020

ΠαιδαγωγικήΤι θα έλεγαν για την πανδημία ο Αριστοτέλης, ο Πλάτωνας και άλλοι 9 φιλόσοφοι;

Το έτος 2020 θα ήταν η χρονιά μας, ή έτσι τουλάχιστον νομίζαμε αρκετοί από εμάς.

23 / 08 / 2020

ΠαιδαγωγικήΤι σημαίνει η "αποτυχία" στις πανελλαδικές εξετάσεις;

Με την έκδοση των αποτελεσμάτων, οι υποψήφιοι κληρονομούν μια "ταμπέλα". Πολλοί πέτυχαν, κάποιοι είναι οι πρώτοι των πρώτων και κάμποσοι θεωρούνται πως απέτυχαν. Άραγε πόση σχέση έχουν οι έννοιες της αποτυχίας και της επιτυχίας με τους βαθμούς;

20 / 07 / 2020

ΠαιδαγωγικήΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό; 10 βήματα επιτυχίας

Λίγες μέρες έχουν μείνει για την ολοκλήρωση της κατάθεσης μηχανογραφικών αλλά ποτέ δεν είναι αργά για μερικές συμβουλές. Άλλωστε, ποτέ δεν ξέρεις ποιος μπορεί να βοηθηθεί.

14 / 07 / 2020