Διάβασμα στο σπίτι. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας;

06 / 11 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων, είναι μια από τις πιο συχνές πηγές διενέξεων ανάμεσα σε παιδιά και γονείς. Ένα παιδί που αρνείται πεισματικά να διαβάσει είναι πηγή άγχους για τους γονείς και συχνά εξαντλεί την υπομονή τους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε το παιδί μας να γίνει πιο υπεύθυνο ως προς τις σχολικές του υποχρεώσεις;

 

1) Διερευνήστε αν το παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες που το εμποδίζουν να αποδώσει αποτελεσματικά και του δημιουργούν άρνηση για το σχολείο. Αν ναι, συμβουλευτείτε τους κατάλληλους ειδικούς ώστε να καταρτιστεί το εξατομικευμένο πρόγραμμα διαβάσματος που θα βασίζεται στις ικανότητες του παιδιού.

 

2) Οργανώστε το διάβασμα του. Το παιδί χρειάζεται ένα συγκεκριμένο, ήσυχο χώρο για διάβασμα, μακριά από εξωτερικά ερεθίσματα που θα το αποσπούν. Καλό είναι να έχει δίπλα του όλα τα απαραίτητα, ώστε να μην χρειάζεται να διακόπτει το διάβασμα του διαρκώς.

 

3) Βρείτε τον κατάλληλο χρόνο. Καλό είναι να υπάρχει μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης όπου θα υπάρχει η λιγότερη δυνατή φασαρία στο σπίτι. Αν το παιδί γνωρίζει τις ώρες για μελέτη και εξωσχολικές του δραστηριότητες, θα μάθει να προγραμματίζει τις υποχρεώσεις του.

 

4) Συχνά και σύντομα διαλείμματα.  Ένα ολιγόλεπτο διάλλειμα ανάμεσα στη μελέτη διαφορετικών μαθήματων ή μετά από σειρά δύσκολων ασκήσεων είναι ωφέλιμο και θα αναζωογονήσει το παιδί. Επίσης, καλό είναι να εχει χρόνο για παιχνίδι ή κάποια δραστηριότητα που επιθυμεί, ώστε να αποσυμπιέζεται.

 

5) Τεχνικές διαβάσματος. Μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδιά ώστε να βρούμε τον τρόπο διαβάσματος που τους ταιριάζει. Μπορεί π.χ να ξεκινά από τα πιο δύσκολα μαθήματα, ώστε να είναι ξεκούραστο. Επίσης, μπορεί να βρίσκει τα κύρια σημεία, να βγάζει πλαγιότιτλους και να κάνει σύντομα σχεδιαγράμματα, ώστε πρώτα να κατανοήσει τα σημαντικά και μετά να προχωρήσει στα δευτερεύοντα. Στόχος είναι η κατανόηση όχι η τυφλή απομνημόνευση.

 

NaN

 

6) Αυτονομία στο διάβασμα. Από νωρίς εξηγούμε στο παιδί ότι το διάβασμα είναι δική του ευθύνη, οπότε πρέπει να το οργανώσει μόνο του. Φυσικά, μπορούμε να βοηθήσουμε αν χρειαστεί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν διαβάζουμε μαζί τα πάντα. Αν το παιδί αρνείται να διαβάσει, μπορούμε να το αφήσουμε να πάει αδιάβαστο ώστε να καταλάβει τις συνέπειες της αδιαφορίας του. Δεν διορθώνουμε τα πάντα, δεν επιμένουμε στα όμορφα γράμματα, δεν προσθέτουμε παραπάνω άγχος στο ήδη πιεσμένο παιδί.

 

7) Αγαπήστε το διάβασμα. Από την βρεφική ακόμα ηλικία, καλό είναι να διαβάζουμε μαζί βιβλία με θεματολογία που ενδιαφέρει το παιδί ώστε να συνδέσει το διάβασμα με κάτι ευχάριστο. Επισκεπτόμαστε βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία, ζωγραφίζουμε σκηνές από τα αγαπημένα του βιβλία, συζητάμε για τους ήρωες και έτσι δημιουργούμε μικρούς αναγνώστες.

 

8) Αγάπηστε την γνώση. Το σχολείο προσφέρει γνώσεις χρήσιμες για την ζωή, οπότε καλό είναι να μη χάνουμε ευκαιρία να δείξουμε την πρακτική εφαρμογή των αποκτηθέντων γνώσεων.

 

9) Όχι στην βαθμοθηρία. Είναι σημαντικό οι γονείς να μην μεταφέρουν άγχος στα παιδιά και να μην έχουν υπερβολικές προσδοκίες. Οι βαθμοί δεν είναι ενδεικτικοί εξυπνάδας ή καλλιέργειας και καλό είναι να μην βάζουμε ταμπέλες στα παιδιά ανάλογα με τις επιδόσεις τους.

 

10) Ναι στον ελεύθερο χρόνο. Η μελέτη των μαθημάτων είναι σημαντική αλλά δεν πρέπει να καταλαμβάνει κάθε σπιθαμή ελεύθερου χρόνου. Το πολύωρο διάβασμα δεν είναι απαραίτητα ποιοτικό, ενώ συχνά οδηγεί στη ταύτιση του σχολείου με την ταλαιπωρία. Επίσης, μεγάλη προσοχή στις πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες. Το παιδί θα ωφεληθεί αν ασχολείται με κάτι που το ενδιαφέρει ειλικρινά, και όχι αν επιδίδεται σε κυνήγι προσόντων.

 

Και μην ξεχνάτε! Το καλύτερο πρότυπο για τα παιδιά σας είστε εσείς οι ίδιοι. Αν τα παιδιά βλέπουν γονείς που διαβάζουν βιβλία, που σέβονται την ώρα μελέτης των μαθητών, που αγαπούν την γνώση , είναι πολύ πιθανόν να θελήσουν να ακολουθήσουν το ίδιο μονοπάτι. Το διαρκές "διαβασες;" θα φέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. 

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, όχι μία, όχι δυο αλλά τρεις φορές. Πλέον, είναι απόφοιτη της Φιλολογίας, του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Επιστήμες της αγωγής- τεχνολογίες μάθησης». Επιδιώκει την επιμόρφωση σχετικά με την γλωσσική διδασκαλία και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επίσης, είναι εθελόντρια σε δυο αγαπημένους θεσμούς, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Open House.

Εργάζεται ως εκπαιδευτικός του ιδιωτικού τομέα επί σειρά ετών.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Γονείς και παιδίΔυσλειτουργικές συμπεριφορές παιδιών: πρόβλημα ή αγγελιοφόροι μηνυμάτων και λύσεων;

Πολύ συχνά στις οικογενειακές ιστορίες λέμε, ακούμε, πιστεύουμε ότι "το παιδί μου έχει πρόβλημα", "ο τάδε είναι επιθετικός» «δεν μπορώ να τον οριοθετήσω», «όλο προβλήματα μου δημιουργεί» κτλ.

05 / 06 / 2018

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: 8 βήματα για να γράψετε άριστα την περίληψη στην Έκθεση

Η πιο κλασσική άσκηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι παράλληλα η πιο τρομαχτική Άραγε τι μπορούμε να κάνουμε για να τα πάμε καλά;

11 / 04 / 2018

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: τι πρέπει να αλλάξει στο μάθημα της Έκθεσης;

Αν είχατε ένα τζίνι που μπορεί να αλλάξει κάτι στην παιδεία, τι θα ζητούσατε για το μάθημα της Έκθεσης;

18 / 03 / 2018

ΔιδακτικήΜάθετε μια ξένη γλώσσα απο την άνεση του σπιτιού σας: Η εκπαίδευση στην εποχή του διαδικτύου

Η πιο συνηθισμένη ανάμνηση των παιδικών μας χρόνων είναι οι ατέλειωτες ώρες στο φροντιστήριο αγγλικών. Τα φροντιστήρια καλά κρατούν, αλλά πλέον υπάρχουν και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης. Θα δοκιμάζατε να μάθετε μια γλώσσα μέσω διαδικτυακών μαθημάτων;

14 / 02 / 2018

Εκπαιδευτικά Νέα"Τσάντα στο σχολείο": καινοτομία ή κοροϊδία;

Η “τσάντα στο σχολείο” είναι ένα νέο πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018 σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας. Προωθείται ως καινοτόμα δράση, ποια είναι όμως η αλήθεια;

04 / 02 / 2018