Διάβασμα στο σπίτι. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας;
Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων, είναι μια από τις πιο συχνές πηγές διενέξεων ανάμεσα σε παιδιά και γονείς. Ένα παιδί που αρνείται πεισματικά να διαβάσει είναι πηγή άγχους για τους γονείς και συχνά εξαντλεί την υπομονή τους.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε το παιδί μας να γίνει πιο υπεύθυνο ως προς τις σχολικές του υποχρεώσεις;
1) Διερευνήστε αν το παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες που το εμποδίζουν να αποδώσει αποτελεσματικά και του δημιουργούν άρνηση για το σχολείο. Αν ναι, συμβουλευτείτε τους κατάλληλους ειδικούς ώστε να καταρτιστεί το εξατομικευμένο πρόγραμμα διαβάσματος που θα βασίζεται στις ικανότητες του παιδιού.
2) Οργανώστε το διάβασμα του. Το παιδί χρειάζεται ένα συγκεκριμένο, ήσυχο χώρο για διάβασμα, μακριά από εξωτερικά ερεθίσματα που θα το αποσπούν. Καλό είναι να έχει δίπλα του όλα τα απαραίτητα, ώστε να μην χρειάζεται να διακόπτει το διάβασμα του διαρκώς.
3) Βρείτε τον κατάλληλο χρόνο. Καλό είναι να υπάρχει μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης όπου θα υπάρχει η λιγότερη δυνατή φασαρία στο σπίτι. Αν το παιδί γνωρίζει τις ώρες για μελέτη και εξωσχολικές του δραστηριότητες, θα μάθει να προγραμματίζει τις υποχρεώσεις του.
4) Συχνά και σύντομα διαλείμματα. Ένα ολιγόλεπτο διάλλειμα ανάμεσα στη μελέτη διαφορετικών μαθήματων ή μετά από σειρά δύσκολων ασκήσεων είναι ωφέλιμο και θα αναζωογονήσει το παιδί. Επίσης, καλό είναι να εχει χρόνο για παιχνίδι ή κάποια δραστηριότητα που επιθυμεί, ώστε να αποσυμπιέζεται.
5) Τεχνικές διαβάσματος. Μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδιά ώστε να βρούμε τον τρόπο διαβάσματος που τους ταιριάζει. Μπορεί π.χ να ξεκινά από τα πιο δύσκολα μαθήματα, ώστε να είναι ξεκούραστο. Επίσης, μπορεί να βρίσκει τα κύρια σημεία, να βγάζει πλαγιότιτλους και να κάνει σύντομα σχεδιαγράμματα, ώστε πρώτα να κατανοήσει τα σημαντικά και μετά να προχωρήσει στα δευτερεύοντα. Στόχος είναι η κατανόηση όχι η τυφλή απομνημόνευση.
6) Αυτονομία στο διάβασμα. Από νωρίς εξηγούμε στο παιδί ότι το διάβασμα είναι δική του ευθύνη, οπότε πρέπει να το οργανώσει μόνο του. Φυσικά, μπορούμε να βοηθήσουμε αν χρειαστεί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν διαβάζουμε μαζί τα πάντα. Αν το παιδί αρνείται να διαβάσει, μπορούμε να το αφήσουμε να πάει αδιάβαστο ώστε να καταλάβει τις συνέπειες της αδιαφορίας του. Δεν διορθώνουμε τα πάντα, δεν επιμένουμε στα όμορφα γράμματα, δεν προσθέτουμε παραπάνω άγχος στο ήδη πιεσμένο παιδί.
7) Αγαπήστε το διάβασμα. Από την βρεφική ακόμα ηλικία, καλό είναι να διαβάζουμε μαζί βιβλία με θεματολογία που ενδιαφέρει το παιδί ώστε να συνδέσει το διάβασμα με κάτι ευχάριστο. Επισκεπτόμαστε βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία, ζωγραφίζουμε σκηνές από τα αγαπημένα του βιβλία, συζητάμε για τους ήρωες και έτσι δημιουργούμε μικρούς αναγνώστες.
8) Αγάπηστε την γνώση. Το σχολείο προσφέρει γνώσεις χρήσιμες για την ζωή, οπότε καλό είναι να μη χάνουμε ευκαιρία να δείξουμε την πρακτική εφαρμογή των αποκτηθέντων γνώσεων.
9) Όχι στην βαθμοθηρία. Είναι σημαντικό οι γονείς να μην μεταφέρουν άγχος στα παιδιά και να μην έχουν υπερβολικές προσδοκίες. Οι βαθμοί δεν είναι ενδεικτικοί εξυπνάδας ή καλλιέργειας και καλό είναι να μην βάζουμε ταμπέλες στα παιδιά ανάλογα με τις επιδόσεις τους.
10) Ναι στον ελεύθερο χρόνο. Η μελέτη των μαθημάτων είναι σημαντική αλλά δεν πρέπει να καταλαμβάνει κάθε σπιθαμή ελεύθερου χρόνου. Το πολύωρο διάβασμα δεν είναι απαραίτητα ποιοτικό, ενώ συχνά οδηγεί στη ταύτιση του σχολείου με την ταλαιπωρία. Επίσης, μεγάλη προσοχή στις πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες. Το παιδί θα ωφεληθεί αν ασχολείται με κάτι που το ενδιαφέρει ειλικρινά, και όχι αν επιδίδεται σε κυνήγι προσόντων.
Και μην ξεχνάτε! Το καλύτερο πρότυπο για τα παιδιά σας είστε εσείς οι ίδιοι. Αν τα παιδιά βλέπουν γονείς που διαβάζουν βιβλία, που σέβονται την ώρα μελέτης των μαθητών, που αγαπούν την γνώση , είναι πολύ πιθανόν να θελήσουν να ακολουθήσουν το ίδιο μονοπάτι. Το διαρκές "διαβασες;" θα φέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα.
Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.