Γνωρίζετε το σύνδρομο του μικρού σοφού;

18 / 10 / 2017 Μαρία Ευσταθιάδου
Image

Τι κοινό έχουν ο Νεύτωνας, ο Αϊνστάιν και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ εκτός απο υψηλή ευφυία; Το σύνδρομο του μικρού σοφού ή αλλιώς Asperger.

Το σύνδρομο του μικρού σοφού παρατηρήθηκε πρώτη φορά το 1945, από τον Αυστριακό παιδίατρο Hans Asperger που εντόπισε σε κάποιους ασθενείς του μία συγκεκριμένη συμπεριφορά. Ο γιατρός ονόμασε την εν λόγω συμπεριφορά «Αυτιστική ψυχοπάθεια παιδικής ηλικίας» και απο εκείνη την στιγμή δεν έχει σταματήσει η έρευνα γύρω απο αυτήν.

 

Σήμερα, υπάρχουν δύο απόψεις στον επιστημονικό χώρο για το σύνδρομο αυτό.  Η μια υποστηρίζει πως πρόκειται για ελαφριάς μορφής αυτισμό και η δεύτερη ότι είναι ανεξάρτητη διαταραχή. Σύμφωνα με με την Αμερικάνικη Ψυχιατρική Εταιρεία, το Asperger κατηγοριοποιείται στο φάσμα του αυτισμού.

 

Το άτομο με τον σύνδρομο του μικρού σοφού είναι το ξεχωριστό και ιδιαίτερο παιδάκι που τριγυρνά μόνο του στη σχολική αυλή, παρατηρεί τα δέντρα, τα κτίρια και τα έντομα, είναι μοναχικό και δυσκολεύεται να συσχετιστεί με τα υπόλοιπα παιδιά. Όταν τελικά προσπαθήσει να σχετιστεί με άλλους, έχει ακραίες συμπεριφορές όπως επιθετικότητα, έλλειψη ομαδικότητας και αδυναμία αντίληψης των κανόνων των παιχνιδιών.

 

Η ιδιαιτερότητα των «μικρών σοφών» είναι ευδιάκριτη από γονείς και εκπαιδευτικούς και η διάγνωση γίνεται συνήθως στη ηλικία των 5 ή 6 ετών, παρόλο που  η συμπτωματολογία ποικίλει. Κάποια παιδιά είναι άριστοι μαθητές, άλλοι καθόλου, αλλά το μόνο σίγουρο είναι πως όλοι οι «μικροί σοφοί» είναι “εκκεντρικοί” και διαφορετικοί.

 

Το σύνδρομο Asperger είναι αναπτυξιακή διαταραχή και πλέον χαρακτηρίζεται ως ελαφριάς μορφής και υψηλής λειτουργικότητας αυτισμός. Όμως, παρόλο που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού, διαφέρει από αυτόν καθώς οι άνθρωποι με Asperger έχουν φυσιολογική ανάπτυξη ομιλίας και υψηλή έως ιδιαίτερα υψηλή νοημοσύνη. Επίσης, τα άτομα με Asperger ενώ συνήθως δεν υποφέρουν από μαθησιακές δυσκολίες, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένα μαθησιακά προβλήματα όπως δυσλεξία ή διαταραχή ελλειμματικής προσοχής- υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ). Η αιτία του συνδρόμου δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα αλλά θεωρείται συνδυασμός περιβαλλοντικών και γενετικών παραγόντων, που συναντάται περισσότερο σε αγόρια από ότι σε κορίτσια.

 

Τα χαρακτηριστικά της αναπτυξιακής διαταραχής είναι παρόμοια αλλά δεν είναι ίδιας έντασης σε όλους. Ακόμη, συχνό φαινόμενο είναι να μην γίνεται εύκολα η διάγνωση κατά τη παιδική ηλικία εξαιτίας της γενικότερης φυσιολογικής ανάπτυξης αλλά και της υψηλή ευφυίας των παιδιών.

 

Τα χαρακτηριστικά των ασθενών με Asperger είναι τα εξής:

 

  • Δυσκολία σύναψης φιλικών σχέσεων παρά την επιθυμία για αυτές.
  • Μοναχικότητα και διαφορετικότητα του παιχνιδιού.
  • Δυσκολία αντίληψης των κανόνων κοινωνικής συμπεριφοράς και της μη λεκτικής επικοινωνίας
  • Έλλειψη χιούμορ και δυσκολία αντίληψης των αστείων, της ειρωνείας και του μεταφορικού λόγου.
  • Υπερευαισθησία στους ήχους και τις μυρωδιές
  • Αισθητηριακές δυσκολίες όπως μειωμένη επίγνωση της θέσης τους στο χώρο, γιαυτό δυσκολεύονται όταν καλούνται να αποφύγουν εμπόδια ή να κρατήσουν αποστάσεις
  • Σχολαστική και επαναλαμβανόμενη ενασχόληση με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα
  • Εμμονή στη ρουτίνα και έντονες αντιδράσεις στην πιθανότητα αλλαγής της

 

 

 Η θετική πλευρά του Asperger

 

Το Asperger, αν μη τι άλλο, προσφέρει έναν ιδιαίτερο και διαφορετικό τρόπο σκέψης ο οποίος δεν είναι απαραίτητα αρνητικός. Άλλωστε, έχει αποδειχθεί ότι με την κατάλληλη βοήθεια και εκπαίδευση, τα άτομα με Asperger μαθαίνουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητες τους. Ένας τέτοιος άνθρωπος ήταν και ο Μότσαρτ, που ξεπέρασε τους περιορισμούς του και θριάμβευσε στον τομέα του. Φυσικά, δεν είναι το μόνο παράδειγμα.  

 

Οι άνθρωποι με Asperger είναι:

 

  • Παθιασμένοι και πιστοί
  • Ανεξάρτητοι
  • Αυτάρκεις
  • Επίμονοι και στοχοπροσηλωμένοι

 

Ακόμη, διαθέτουν:

 

  • Οπτική σκέψη
  • Ικανότητα υψηλού επιπέδου απομνημόνευσης
  • Εξαιρετικές ακαδημαϊκής ικανότητες
  • Ικανότητα απόλυτης τήρησης των κανόνων
  • Διαφορετικότητα στη σκέψη

 

Η Διάγνωση

 

Η διάγνωση του Asperger  γίνεται μετά από εξειδικευμένη αξιολόγηση των συμπτωμάτων. Ο ειδικός θα εξετάσει τα συμπτώματα, το ιστορικό, τα μοτίβα της συμπεριφοράς του ατόμου, τον τρόπο που αλληλεπιδρά και επικοινωνεί με τους γύρω του και την ψυχολογική του κατάσταση. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ίδιοι και δεν έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά .Για αυτό τον λόγο, δεν υπάρχει μία θεραπεία πανάκεια για όλους, αλλά απαιτείται εξατομικευμένη θεραπευτική αγωγή για τον εκάστοτε θεραπευόμενο, βασισμένη στις ανάγκες του.

 

Τέλος, η διαδικασία ανατροφής ενός παιδιού με Asperger πρέπει να γίνεται με καθοδήγηση από ειδικούς και ειδική μέριμνα για το παιδί. Αναμφίβολα, απαιτείται εξειδικευμένη καθοδήγηση προς τους γονείς, ώστε να μπορέσουν να δώσουν τις κατάλληλες βάσεις στα παιδιά τους. Μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι οι περισσότεροι άνθρωποι με Asperger γίνονται καθόλα λειτουργικοί ενήλικες με απόλυτα φυσιολογική ζωή.

Μαρία Ευσταθιάδου

Η Μαρία ζει στην Θεσσαλονίκη και είναι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας- Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Επίσης, είναι τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων»(ΕΑΠ) και διπλωματούχος ξεναγός. Έχει εργαστεί ως φιλόλογος στον ιδιωτικό τομέα.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: 8 βήματα για να γράψετε άριστα την περίληψη στην Έκθεση

Η πιο κλασσική άσκηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι παράλληλα η πιο τρομαχτική Άραγε τι μπορούμε να κάνουμε για να τα πάμε καλά;

11 / 04 / 2018

ΔιδακτικήΠανελλήνιες: τι πρέπει να αλλάξει στο μάθημα της Έκθεσης;

Αν είχατε ένα τζίνι που μπορεί να αλλάξει κάτι στην παιδεία, τι θα ζητούσατε για το μάθημα της Έκθεσης;

18 / 03 / 2018

ΔιδακτικήΜάθετε μια ξένη γλώσσα απο την άνεση του σπιτιού σας: Η εκπαίδευση στην εποχή του διαδικτύου

Η πιο συνηθισμένη ανάμνηση των παιδικών μας χρόνων είναι οι ατέλειωτες ώρες στο φροντιστήριο αγγλικών. Τα φροντιστήρια καλά κρατούν, αλλά πλέον υπάρχουν και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης. Θα δοκιμάζατε να μάθετε μια γλώσσα μέσω διαδικτυακών μαθημάτων;

14 / 02 / 2018

Εκπαιδευτικά Νέα"Τσάντα στο σχολείο": καινοτομία ή κοροϊδία;

Η “τσάντα στο σχολείο” είναι ένα νέο πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018 σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας. Προωθείται ως καινοτόμα δράση, ποια είναι όμως η αλήθεια;

04 / 02 / 2018

Αυτό το ήξερες;Έλεν Κέλερ & Ανν Σάλιβαν: εσείς ξέρετε την ιστορία τους;

Η Έλεν Κέλερ υπήρξε Αμερικανίδα συγγραφέας, πολιτική ακτιβίστρια και πτυχιούχος Καλών Τεχνών. Επίσης, ήταν κωφή και τυφλή.

19 / 01 / 2018