Σχολικός εκφοβισμός. Εσείς ξέρετε να εντοπίσετε τα θύματα και τους νταήδες; (Μέρος-Α')

21 / 11 / 2016 Ευαγγελία Ευσταθιάδου
Image

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια μορφή νεανικής παραβατικότητας με σημαντικές συνέπειες για τα παιδιά που εμπλέκονται. Εσείς ξέρετε τι θεωρείται σχολικός εκφοβισμός; Άραγε, μπορείτε να εντοπίσετε ένα θύμα ή έναν νταή;

Ο όρος bullying εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε επιστημονικά περιοδικά το 1987. Ωστόσο, παρότι έχουν περάσει σχεδόν 30 χρόνια από τότε, μόλις πρόσφατα άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστός. Πλέον, οι περισσότεροι γνωρίζουν τον όρο «σχολικός εκφοβισμός»/ «ενδοσχολική βία» και ενημερώνονται για τον εντοπισμό και αντιμετώπιση του.

 

Τι ορίζουμε ως bullying;

 

Ο «σχολικός εκφοβισμός» είναι η σωματική κακοποίηση(χτυπήματα, σπρωξίματα, κλοπές, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων), λεκτική(πειράγματα, ταπεινωτικοί χαρακτηρισμοί, απειλές, ρατσιστικά ή σεξιστικά σχόλια), κοινωνική(διασπορά κουτσομπολιών, αποκλεισμός από παρέες, δημόσιος εξευτελισμός) ή ηλεκτρονική (απειλές και πειράγματα μέσω e mails, sms, social media).

 

Θύμα εκφοβισμού μπορεί να πέσει οποιοδήποτε παιδί, αλλά μεγαλύτερο κίνδυνο αντιμετωπίζουν παιδιά που είναι «διαφορετικά» από τα υπόλοιπα είτε αυτό σημαίνει ότι φοράνε σιδεράκια ή ότι είναι από άλλη χώρα. Επίσης, εύκολοι στόχοι θεωρούνται τα ντροπαλά, ήσυχα, χωρίς φίλους παιδιά που δείχνουν αδύναμα να αντιδράσουν.

 

Σχολικός εκφοβισμός ή τραβηγμένο πείραγμα;

 

Οι συχνότερες αντιδράσεις αναφορικά με περιστατικά bullying είναι οι εξής: «έλα μωρέ παιδιά είναι», «άστα να μαλώσουν, μέχρι αύριο θα το ξεχάσουν», «και εμείς έτσι κάναμε στο σχολείο τι πάθαμε;», «μάθαμε την λέξη bullying και την κολλάμε παντού, υπερβολές!».

 

Πρέπει να καταλάβουμε ότι το bullying δεν είναι απλά ένα άστοχο αστείο ή ένας διαπληκτισμός που παρατράβηξε. Στις περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού, υπάρχει ένταση και συστηματικότητα στις επιθέσεις και είναι σαφές ποιος είναι ο θύτης και ποιος το θύμα. Στόχος του εκφοβισμού είναι να πληγωθεί και να φοβηθεί το θύμα.

 

Το bullying είναι μια τραυματική εμπειρία που δημιουργεί άγχος και φόβο στο παιδί ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί συναισθηματικές πληγές που δεν επουλώνονται εύκολα.

 

 NaN

 

Πως θα εντοπίσω ένα θύμα εκφοβισμού;

 

 Ο μόνος τρόπος για να καταλάβετε αν ένα παιδί έχει πέσει θύμα εκφοβισμού είναι αν συζητήσετε μαζί του. Ακόμα και αν υπάρχουν σημάδια ξύλου ή καταστροφές σε προσωπικά τους αντικείμενα, πολλά παιδιά διστάζουν να ομολογήσουν τι συμβαίνει.

 

Τα θύματα άλλοτε φοβούνται τους θύτες, άλλοτε φοβούνται ότι θα στεναχωρήσουν ή απογοητεύσουν τους γονείς τους, άλλοτε αισθάνονται ενοχές που επέτρεψαν να τους συμβεί κάτι.  

 

Τι προειδοποιητικά σημάδια υπάρχουν;

 

Αν το παιδί δεν μιλάει, μπορείτε να παρατηρήσετε τα παρακάτω σημάδια:

 

  1. Μελανιές, μώλωπες, χτυπήματα που δεν μπορεί να αιτιολογήσει πειστικά

  2. Σκισίματα στα ρούχα, φθορές στα προσωπικά αντικείμενα

  3. Επιθετική συμπεριφορά

  4. Αλλαγή στην συμπεριφορά και έκφραση άγχους

  5. Διαταραχές διατροφής ή ύπνου

  6. Άρνηση να πάει στο σχολείο

  7. Παράπονα για πονοκέφαλο ή πονόκοιλο λόγο πριν πάει σχολείο

  8. Έκφραση καταθλιπτικής συμπεριφοράς και αδιαφορία για χόμπι ή δραστηριότητες που το ενδιέφεραν

  9. Δυσκολία συγκέντρωσης

  10. Ξαφνική πτώση στους βαθμούς και μαθησιακά προβλήματα

  11. Έκφραση χαμηλής αυτοεκτίμησης- το παιδί μιλάει άσχημα για τον εαυτό του

  12. Άρνηση να συζητήσει για το σχολείο

  13. Καθυστέρηση να γυρίσει από το σχολείο γιατί αλλάζει διαδρομές ή κρύβεται από τους νταήδες

  14. Απώλεια φίλων και αποκλεισμός από εκδηλώσεις ή πάρτι

 

NaN

 

 Πως θα εντοπίζω έναν νταή;

 

Τα παιδιά που εκφοβίζουν συνήθως παρουσιάζουν τα εξής χαρακτηριστικά:

 

  1. Μπλέκουν σε καυγάδες

  2. Κάνουν παρέα με άλλους νταήδες

  3. Είναι επιθετικά

  4. Μαλώνουν με τους δασκάλους, παίρνουν αποβολές, έχουν κακές σχέσεις με τους συμμαθητές

  5. Δεν έχουν έντονη ενσυναίσθηση και δεν ενδιαφέρονται να δομήσουν φιλίες

  6. Αποκτούν διαρκώς νέα πράγματα ή έχουν παραπάνω χρήματα που δεν δικαιολογούνται

  7. Κατηγορούν διαρκώς τους άλλους για τα προβλήματα τους

  8. Δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους

  9.  Είναι ανταγωνιστικοί και ενδιαφέρονται πολύ για την φήμη τους

 

Γιατί κάποια παιδιά παρενοχλούν άλλα;

 

Tα παιδιά μπορεί να ασκήσουν βία σε συνομηλίκους τους για πολλούς λόγους αλλά συνήθως είναι θέμα επιβολής. Είναι παιδιά που θέλουν να νιώσουν σημαντικά, δημοφιλή ή ότι έχουν τον έλεγχο. Άλλοτε, η συμπεριφορά των νταήδων αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι συμπεριφέρονται σε αυτούς.

 

Ένα παιδί που προέρχεται από μια οικογένεια όπου επικρατεί ο θυμός και η βία ή ακούγονται διαρκώς εξευτελιστικοί χαρακτηρισμοί, είναι πιθανόν να θεωρεί αποδεκτές αυτές τις συμπεριφορές.

 

Είναι ουσιώδες να συνειδητοποιήσουμε οτι το bullying δεν είναι απλή έκφραση επιθετικότητας αλλά εμπρόθετη εκφοβιστική συμπεριφορά. Στο δεύτερο μέρος αυτού του άρθρου θα μιλήσουμε για την αντίδραση που πρέπει να έχουν οι ενήλικες.

 

Ευαγγελία Ευσταθιάδου

Η Εύα ζει στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτη α) του τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, β) του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων γύρω από την εκπαίδευση. Όταν δεν βρίσκεται σε κάποια σχολική αίθουσα, γράφει στο Μελετώντας, χειρίζεται την σελίδα του στο facebook και βλέπει πολλές ταινίες. Θα ήθελε να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουν τυπωθεί ποτέ.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΓιατί κατρακύλησαν οι βάσεις της φιλοσοφικής;

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί και έγινε μεγάλο σούσουρο για τις βάσεις των τμημάτων της Φιλοσοφικής. Άραγε πέσαμε από τα σύννεφα ή ήταν κοινό μυστικό ότι εκεί θα καταλήγαμε;

10 / 08 / 2024

Γονείς και παιδίΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό;

Είμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη των πανελλαδικών και διάφορες ερωτήσεις βασανίζουν σταθερά τους υποψηφίους, ακόμα και τους πιο κατασταλαγμένος. Ποια σχολή να διαλέξω; Ποιο πανεπιστήμιο; Σίγουρα διάλεξα σωστά; Και αν τελικά δεν μου αρέσει;

25 / 05 / 2024

ΔιδακτικήΤις πταίει με το μάθημα της Έκθεσης;

Μπήκε ο Γενάρης και μαζί με τα πρώτα χιόνια, ξεκίνησε η δεύτερη φάση της εντατικής προετοιμασίας των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για τον θεσμό των εξετάσεων, αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε με το αγαπημένο μάθημα της Έκθεσης.

21 / 01 / 2024

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020