Παιδιά του σήμερα, ηγέτες του αύριο!

19 / 11 / 2017 Μαρία Ευσταθιάδου
Image

Μήπως το παιδί σας έχει μια εξαιρετικά ισχυρή προσωπικότητα και υποστηρίζει τις απόψεις τους σθεναρά; Μήπως αγνοεί τις συμβουλές σας και ακολουθεί την δική του γραμμή χωρίς να υποχωρεί; Μήπως μεγαλώνετε έναν ηγέτη;

Αγαπητοί γονείς, αν το παιδάκι σας κάνει τα παραπάνω, μην βιαστείτε να του θυμώσετε, να πιστέψετε πως δεν σας λαμβάνει υπόψιν του και να το χαρακτηρίσετε ανυπάκουο, διότι πιθανόν να έχετε στο σπίτι σας ένα μικρό ηγέτη!

 

Παρόλο που τα παιδιά σε μικρή ηλικία δεν έχουν διαμορφωμένο χαρακτήρα και είναι λάθος να τους βάζουμε ταμπέλες όπως αρχηγός, φοβισμένος ή ανυπάκουος, υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά που δείχνουν πως το παιδί σας ίσως μεγαλώνοντας γίνει ηγέτης. Ως ηγέτης ορίζουμε τον άνθρωπο που διαθέτει εξυπνάδα, αυτοπεποίθηση, πρωτοβουλία και σφαιρική αντίληψη των πραγμάτων.


Πώς ξεχωρίζουμε έναν μελλοντικό ηγέτη;

 

Ένα παιδί με ηγετικά χαρακτηριστικά ξεχωρίζει λόγω του ταμπεραμέντου του και της εξωστρέφειας του. Είναι το παιδί που πάντα παίρνει μέρος στις σχολικές γιορτές, παίζει στο προαύλιο με πολλούς συμμαθητές τριγύρω και και έχει το θάρρος να αντιπαρατεθεί με τον δάσκαλο χρησιμοποιώντας επιχειρήματα Φυσικά, δεν είναι μόνο μέλος μιας ομάδας αλλά συνήθως είναι αυτός που την δημιουργεί ή την συντονίζει, θέτοντας  τους κανόνες λειτουργίας της.


Πώς συμπεριφέρομαι στο ηγετικό παιδί;

 

Απλά αφήστε το ελεύθερο να αναπτύξει τις δυνατότητες του! Μην του βάλετε εμπόδια και επιτρέψτε του να έχει τον πρώτο λόγο στη ζωή του. Ένα ηγετικό παιδί θέλει να διαχειρίζεται μόνο του την ζωή του και να παίρνει αποφάσεις από πολύ νωρίς. Οπότε, εάν έχει κλίση στο τένις μην προσπαθήσετε καν να τον μεταπείσετε ώστε να επιλέξει  ποδόσφαιρο. Η απόφαση έχει ήδη παρθεί.

 

Προσοχή όμως! Η μεγαλύτερη παρανόηση είναι η ταύτιση του ηγέτη με τον αρχηγό. Εξηγήστε στο παιδί σας πως ο ηγέτης δεν επιβάλλει τις απόψεις, δεν  διατάζει, ούτε είναι ισχυρογνώμων. Αντιθέτως, εμπνέει εμπιστοσύνη στους γύρω του, παρακινεί την ομάδα του και είναι ανοιχτός σε κάθε νέα πρόκληση. Ακόμη, είναι ενεργό μέλος κάθε ομάδας και εργάζεται σκληρά για αυτήν, χωρίς να προσπαθεί να καπελώσει τους υπόλοιπους.

 


Πώς αναδεικνύω τα ηγετικά χαρακτηριστικά του παιδιού μου;

 

  • Τονώστε του την αυτοπεποίθηση:

Πείτε του μπράβο! Το μπράβο, είναι μια μικρή λέξη με τεράστια αξία για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού σας. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να νιώθουν την αποδοχή των γονιών τους καθώς είναι ο μικρόκοσμος τους και οι σημαντικότεροι άνθρωποι για αυτά. Όταν ένα παιδί νιώσει τον γονεϊκό έπαινο,θα πιστέψει πως είναι ικανό και έτσι θα αναδειχθούν τα ηγετικά του χαρακτηριστικά. Έτσι, δεν θα φοβάται να εκφράσει την γνώμη του ή να πάρει ρίσκα. Άλλωστε, μην ξεχνάτε πως πράγματα εύκολα για τους ενήλικες είναι κατορθώματα για τα μικρά παιδιά!

 

  • Αναδείξτε το επικοινωνιακό του χάρισμα

Ο ηγέτης από μικρή ηλικία έχει ευγλωττία και είναι ανοιχτός σε διάλογο. Είναι σημαντικό λοιπόν, να συζητάτε μαζί του για κάθε του προβληματισμό χωρίς να κατακρίνετε τις σκέψεις του. Με αυτόν τον τρόπο θα μάθει να συζητά χωρίς να διακόπτει και να ακούει χωρίς να κατακρίνει.

 

Τονώστε του το αίσθημα πως μπορεί να κάνει πράγματα μόνο του χωρίς την άμεση βοήθεια σας. Είναι δεδομένο πως θα το συμβουλεύετε και θα το παρατηρείτε διακριτικά, ώστε να είστε σίγουροι πως δεν κινδυνεύει από κάτι, αλλά ταυτόχρονα θα μάθει να προστατεύει τον εαυτό του από μικρή ηλικία. Έτσι, δεν θα νιώθει ανεπαρκής μεγαλώνοντας ούτε θα φοβάται στη σκέψη μιας ενδεχόμενης αποτυχίας. Για παράδειγμα, επιτρέψτε του να ετοιμάσει το πρωινό του αφού πρώτα βεβαιωθείτε πως καταλαβαίνει ότι τα μαχαίρια είναι κοφτερά και πως εκείνος θα χρησιμοποιεί μόνο ένα συγκεκριμένο.

 

  • Κάντε το να νιώσει μοναδικό

Οι περισσότεροι γονείς προσπαθώντας να παρακινήσουν το παιδί τους το συγκρίνουν με άλλα. Η σωστή αντιμετώπιση είναι να του λέτε τι μπορεί να κάνει ώστε να βελτιωθεί και όχι τι δε κάνει καλά συγκριτικά με άλλους. Με αυτό τον τρόπο θα καταλάβει την μοναδικότητα του και πως όλοι έχουμε τα δυνατά μας στοιχεία, χωρίς να χρειάζεται να απογοητευόμαστε για τα λιγότερο δυνατά. Κανείς δεν είναι τέλειος, αλλά όλοι είμαστε μοναδικοί!

 

  • Διδάξτε του την ομαδικότητα

Η ομαδικότητα είναι μία από τις σημαντικότερες αρετές ενός σωστού ηγέτη. Οφείλετε να μάθετε στον μελλοντικό ηγέτη που μεγαλώνετε πως εάν θέλει η ομάδα του να τον σέβεται και τον ακολουθεί καλό θα ήταν να είναι ισότιμο μέρος της με τις ίδιες υποχρεώσεις με τα υπόλοιπα μέλη. Για παράδειγμα, εάν στο σχολείο αποφασίσουν να διοργανώσουν ένα πάρτι πρέπει να βοηθήσει και αυτός στην προετοιμασία και όχι απλά να λέει ιδέες και να αφήνει στους υπόλοιπους να κάνουν την σκληρή δουλειά.


Συμπερασματικά, αν το παιδάκι σας δείχνει δείγματα πως θα γίνει ηγέτης εσείς απλά προσφέρετε του ένα υγιές και σταθερό περιβάλλον γεμάτο με αγάπη. Με αυτό τον τρόπο ,θα του δώσετε την ώθηση να αναδείξει τα ταλέντα του και να ανθίσει. Από την άλλη, εάν δεν διακρίνετε ηγετικά χαρακτηριστικά στον παιδί σας δείξτε του εμπιστοσύνη και στήριξη και είναι σίγουρο πως θα μεγαλώσετε ένα αξιόλογο και μοναδικό ενήλικα με τα δικά του χαρίσματα.

Μαρία Ευσταθιάδου

Η Μαρία ζει στην Θεσσαλονίκη και είναι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας- Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Επίσης, είναι τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων»(ΕΑΠ) και διπλωματούχος ξεναγός. Έχει εργαστεί ως φιλόλογος στον ιδιωτικό τομέα.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Γνωρίζετε το σύνδρομο του Πίτερ Παν;

21 / 06 / 2017

«Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν, εκτός από ένα». Με αυτή τη φράση ξεκινάει το παραμύθι του Πίτερ Παν, του αιώνιου έφηβου που φοράει πράσινα ρούχα και ζει στη χώρα του «Ποτέ».

12 φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας

29 / 07 / 2017

Όλοι ξέρουμε οτι οι γονείς επαναλαμβάνουν ατάκες όπως "να πάρεις ζακέτα" ή "πάρε τηλέφωνο μόλις φθάσεις". Άραγε, υπάρχουν φράσεις που δεν πρέπει να λέμε στα παιδιά μας;

76 ιδέες για δημιουργικό καλοκαίρι με τα παιδιά

11 / 07 / 2017

Το καλοκαίρι ξεκίνησε, οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες τελείωσαν και οι γονείς ψάχνουν ιδέες για δημιουργικό χρόνο με το παιδί τους. Υπάρχουν λύσεις;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

ΠαιδαγωγικήΤι θα έλεγα σε έναν πρωτοετή φοιτητή;

Ο χρόνος μετράει ήδη αντίστροφα: σε λίγες μέρες θα ξέρουμε που πέρασαν όσοι έδιναν Πανελλήνιες και οι νέες φουρνιές πρωτοετών θα είναι έτοιμες. Άραγε, τι θα μπορούσαμε να τους προτείνουμε για αυτό το νέο κεφάλαιο που ξεκινούν με τόση όρεξη;

08 / 08 / 2018

ΠαιδαγωγικήΓιατί η Ελλάδα διώχνει τα παιδιά της;

Ένας από τους βασικούς «κανόνες» της Ελληνικής Εκπαίδευσης, είναι η προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας. Η προετοιμασία τους για το αύριο, ένα αύριο που θα κάνουν «τα όνειρα τους πραγματικότητα».

26 / 07 / 2018

ΠαιδαγωγικήΗ ώρα του μηχανογραφικού: τι να δηλώσω;

Τελείωσαν οι πανελλήνιες, μαζί και η σχολική χρονιά. Για κάποιους έκλεισε με χαμόγελα, για κάποιους άλλους με ανεκπλήρωτες προσδοκίες, ενώ υπάρχουν και αυτοί που προσπάθησαν πολύ αλλά η τύχη δεν τους έκλεισε το μάτι.

06 / 07 / 2018

Γονείς και παιδίΠώς να μεγαλώσουμε παιδιά με ενσυναίσθηση

"Ξέρεις πώς νιώθω;", "Εσύ δεν ένιωσες ποτέ έτσι!", " Mην μιλάς αν δεν ξέρεις!", "Έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λες!". Φράσεις που όλοι λέμε και ακούμε καθημερινά. Διαβάζουμε όμως το μήνυμα πίσω από ταυτές ή πιστεύουμε πως απλώς είναι λόγια θυμού;

27 / 06 / 2018

Γονείς και παιδίΔυσλειτουργικές συμπεριφορές παιδιών: πρόβλημα ή αγγελιοφόροι μηνυμάτων και λύσεων;

Πολύ συχνά στις οικογενειακές ιστορίες λέμε, ακούμε, πιστεύουμε ότι "το παιδί μου έχει πρόβλημα", "ο τάδε είναι επιθετικός» «δεν μπορώ να τον οριοθετήσω», «όλο προβλήματα μου δημιουργεί» κτλ.

05 / 06 / 2018