Πώς θα μεγαλώσω ανεξάρτητα παιδιά;

02 / 05 / 2017 Μαρία Ευσταθιάδου
Image

Μα γιατί έγινε ανασφαλές και φοβισμένο αυτό το παιδί; Τόση αγάπη πήρε...

Αυτή είναι μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις που ακούμε και παρότι προτείνονται πολλές απαντήσεις, η σημαντικότερη αιτία της ανασφάλειας βρίσκεται στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Η παιδική ηλικία είναι καταλυτικής σημασίας για την ιδιοσυγκρασία και την σμίλευση της προσωπικότητας του παιδιού, αφού στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αρχίζει να αντιλαμβάνεται τις καταστάσεις και να νιώθει το αντίστοιχο συναίσθημα.

 

Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί αρχίζει να περπατάει και οι γονείς συνέχεια το κρατούν/ ακολουθούν ή πανικοβάλλονται όταν πέφτει και κλαίει, τότε το παιδί συνδέει την προσπάθεια με το άγχος και την πτώση με αποτυχία. Έτσι, το παιδάκι αντιμετωπίζει με φόβο το περπάτημα και μαθαίνει να θεωρεί πως η κάθε μη επιτυχημένη προσπάθεια είναι μια απόλυτη αποτυχία.

 

Δυστυχώς, συχνά οι γονείς επιδιώκουν να στηρίζουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τον απαραίτητο και είναι πάντα έτοιμοι να σώσουν το παιδί τους, από κάθε στραβοπάτημα. Αυτή η συμπεριφορά όμως, δεν περιορίζεται στην παιδική ηλικία και την συναισθηματική υποστήριξη, με αποτέλεσμα οι γονείς να μετατρέπονται σε αυτονόητο δεκανίκι για τα πάντα.

 

Ειδικά στην Ελλάδα, μεγάλο ποσοστό των γονιών είναι υπερπροστατευτικοί και δημιουργούν προσκολλημένα παιδιά που αρνούνται να φύγουν από την γονική μέριμνα. Έτσι, συχνά βλέπουμε νέους να μην φεύγουν από το σπίτι τους, επικαλούμενοι τον χαμηλό μισθό ενώ στην πραγματικότητα, η αλήθεια είναι πως δεν θέλουν να ανεξαρτητοποιηθούν και να αναλάβουν τις ευθύνες της ζωής τους.

 

Συμπερασματικά, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ανεξάρτητους και γεμάτους αυτοπεποίθηση  ενήλικες πρέπει να αναθρέψουμε ανεξάρτητα παιδιά και επομένως, καλό θα ήταν οι γονείς να ακολουθήσουν μερικές πρακτικές συμβουλές .

 

Δώστε το δικαίωμα της επιλογής

 

Οι ανεξάρτητοι άνθρωποι αφουγκράζονται τη καλή επιλογή για αυτούς και νιώθουν αυτοπεποίθηση, ώστε να την ακολουθήσουν. Φυσικά, η καλύτερη επιλογή για αυτούς δεν είναι απαραίτητα η εύκολη, αλλά αυτή που πραγματικά επιθυμούν. Ο δυναμικός και επιλεκτικός ενήλικας ήταν ένα παιδί που είχε μάθει να νιώθει την επιθυμία του, να μελετά τις επιλογές, να ξεκαθαρίζει τις επικρατέστερες και τελικά να επιλέγει αυτήν που ο ίδιος θέλει.

 

Ο προαναφερθέν, όταν ήταν ανήλικος, είχε το θάρρος να επιλέξει άρα και να αναλάβει με θάρρος τόσο τις θετικές όσο και τις αρνητικές συνέπειες των επιλογών του, χωρίς να υπάρχει ένα γονιός που θα επιλέξει το καλύτερο για αυτόν, χωρίς αυτόν. Η συγκεκριμένη συμπεριφορά μπορεί να καλλιεργηθεί με τις μικρές καθημερινές επιλογές όπως τι χρώμα θα είναι η καινούρια του κουβέρτα.

 

Οι γονείς, συχνά αποφασίζουν μόνοι τους για τα περισσότερα ζητήματα των παιδιών, αλλά να θυμάστε πως ακόμη και αν η κουβέρτα δεν ταιριάζει στο ταιριασμένο παιδικό δωμάτιο είναι η επιλογή του και πρέπει να την σεβαστείτε!

 

 

Aφήστε τα να απολαύσουν την μοναξιά τους

 

Είναι συχνό φαινόμενο να βλέπουμε ενήλικες που δεν μπορούν να μείνουν μόνοι  με τον εαυτό τους, με αποτέλεσμα να είναι σε μια συνεχόμενη αγχωτική κατάσταση. Τα παιδιά καλό θα ήταν να μάθουν να αντέχουν την μοναξιά και να την θεωρούν εποικοδομητικό χρόνο. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει να μένουν μόνα τους για ώρες ή να μην έχει ο γονέας οπτική ή ακουστική επαφή μαζί τους.

 

Δώστε τους ευθύνες

 

Ίσως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των σύγχρονων νέων, είναι η αποφυγή ευθυνών. Οι γονείς δεν δίνουν στα παιδιά ευθύνες φοβούμενοι μήπως τα κουράσουν ή μήπως δεν θα τα καταφέρουν. Η αλήθεια είναι πως -ειδικά τις πρώτες φορές- πιθανόν τα παιδιά να μην φέρουν εις πέρας την δουλειά τους. Παρόλα αυτά, η θέση του γονέα καλό θα ήταν να παραμείνει συμβουλευτική προς το παιδί και να συνεχίζει να του εμπνέει εμπιστοσύνη. Με αυτό τον τρόπο, είναι δεδομένο πως το παιδί αργά ή γρήγορα θα τα καταφέρει.

 

Επιτρέψτε τους να νιώσουν φόβο

 

Ο φόβος είναι ένα βασικό συναίσθημα του ανθρώπου που προκαλείται από τη συνειδητοποίηση ενός πραγματικού ή πλασματικού κινδύνου ή απειλής. Επίσης, είναι ένα από τα πιο παρεξηγημένα συναισθήματα, διότι  παρόλο που προφυλάσσει τους ανθρώπους από τις κακοτοπιές και την έκθεση τους σε επικίνδυνες καταστάσεις, οι περισσότεροι το θεωρούν ντροπιαστικό. Άρα, οι γονείς οφείλουν να διδάξουν στα παιδιά του πως είναι απόλυτα θεμιτό να φοβούνται και να μην καμουφλάρουν τον φόβο τους με αντιπερισπασμούς.

 

Καλό θα ήταν να τους διδάξουν να διώχνουν τον φόβο όταν είναι γνωστική διαστρέβλωση και να τον ακούν όταν πρέπει. Συνεπώς, η λύση δεν είναι να κοιμούνται μαζί με τα παιδιά τους όταν εκείνα φαντάζονται πως υπάρχει ένας δράκος στο δωμάτιο, αλλά να τους διδάξουν πως θα τον διώξουν με θάρρος.

 

 

Διδάξτε τους τον προγραμματισμό

 

Ο ευτυχισμένος ενήλικας είναι αυτός που γνωρίζει πως πάντα υπάρχει χρόνος αν θέλει να κάνει κάτι πραγματικά. Άλλωστε, η λαϊκή ρήση «όποιος δεν θέλει να ζυμώσει δέκα μέρες κοσκινίζει», είναι από την ζωή βγαλμένη. Καλό είναι λοιπόν, οι γονείς να διδάξουν στα παιδιά τους την αξία του προγραμματισμού, αποδεικνύοντας τις θετικές συνέπειες του. Για παράδειγμα, μπορείτε να βγάλετε ένα πρόγραμμα διαβάσματος το οποίο θα ακολουθείται σταθερά. Έτσι, πάντα θα υπάρχει χρόνος για παιχνίδι ή για ποιοτικό χρόνο με τους γονείς και τα παιδιά θα λατρεύουν τα το ακολουθούν.

 

Χαρίστε τους την ζώνη άνεσης τους

 

Όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως ηλικίας, χρειάζονται έναν ιδιωτικό χώρο που νιώθουν άνετα. Αυτός ο χώρος για τα παιδιά είναι το παιδικό δωμάτιο στο οποίο κοιμούνται, διαβάζουν, παίζουν και σκέφτονται. Ωφέλιμο θα ήταν,  να έχουν το δικαίωμα να κλείνουν την πόρτα και να επιλέγουν πότε θα μπείτε μέσα. Με αυτό τον τρόπο θα νιώθουν ανεξαρτησία μέσα στο σπίτι και δεν θα καταπιέζονται.

 

Πείτε τους μπράβο

 

Ο έπαινος είναι ο βασικότερος τρόπος να βοηθήσετε τα παιδιά σας να συνεχίσουν να προσπαθούν και απαραίτητος ακόμη και όταν το αποτέλεσμα της προσπάθειας δεν είναι το επιθυμητό. Είναι σημαντικό να διδάξετε στα παιδιά σας την αξία της προσπάθειας και πως η διαδρομή μπορεί να είναι συναρπαστική και γεμάτη σπουδαία μαθήματα, ακόμη και αν οι ίδιοι δεν καταλήξουν νικητές. Έτσι, πάντα θα προσπαθούν χωρίς δεκανίκια, γιατί πολύ απλά δεν θα φοβούνται να αποτύχουν.

 

Ως συμπέρασμα, ας κρατήσουμε πως τα παιδιά είναι εύπλαστα και μπορούν να εξελιχθούν με το καλύτερο τρόπο, αρκεί να τους δείξουν οι γονείς τον τρόπο. Για να γίνει ανεξάρτητο ένα παιδί πρέπει να του το επιτρέψετε και να μην το περιορίζετε εξαιτίας τον δικών σας φόβων και ανασφαλειών. Τα παιδιά είναι αυτόνομοι άνθρωποι, με δική τους προσωπικότητα και επιλογές!

 

 

Μαρία Ευσταθιάδου

Η Μαρία ζει στην Θεσσαλονίκη και είναι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας- Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Επίσης, είναι τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού «Διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων»(ΕΑΠ) και διπλωματούχος ξεναγός. Έχει εργαστεί ως φιλόλογος στον ιδιωτικό τομέα.

Τα 12 "κλειδιά" του άριστα στην Έκθεση!

29 / 05 / 2017

Η Έκθεση διδάσκεται από το δημοτικό και παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων γράφει στις Πανελλήνιες κάτω από την βάση. Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;

Πως να γράψω σωστά μια πηγή στην ιστορία;

22 / 05 / 2017

Από Δ΄Δημοτικού, μέχρι Γ΄Λυκείου τα παιδιά διαβάζουν βιβλία ιστορίας γεμάτα πηγές. Γιατί όμως όταν καλούνται να αναλύσουν πηγή, αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία;

10 τρόποι για πειθαρχία στην τάξη. Εσείς τους ξέρατε;

16 / 08 / 2016

Παίρνουμε επτά 45λεπτα μαθήματα, 20+ μαθητές, μια μικρή σχολική τάξη & έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα. Ανακινούμε καλά και ελπίζουμε η σχολική μέρα να προχωρήσει χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Όνειρο θερινής νυκτός ή εφικτός στόχος;

Τα 8 "βήματα" προς το άριστα στα Αρχαία!

03 / 06 / 2017

Το καλοκαιράκι ξεκίνησε, οι Πανελλήνιες είναι μια ανάσα μακρυά και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων ετοιμάζονται για την εξέταση των αρχαίων. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε;

Πώς να προετοιμαστώ για τις Πανελλήνιες;

11 / 04 / 2017

Το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ΄ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να πνίγονται. Άραγε, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αναδυόμενος γραμματισμός: πώς μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή;

26 / 03 / 2017

Εσείς ξέρατε ότι η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης ξεκινά πολύ πριν την Α’ δημοτικού με βιωματικό τρόπο;

Βρείτε μας στα Social!

Τελευταία Άρθρα

Εκπαιδευτικά ΝέαΓιατί κατρακύλησαν οι βάσεις της φιλοσοφικής;

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί και έγινε μεγάλο σούσουρο για τις βάσεις των τμημάτων της Φιλοσοφικής. Άραγε πέσαμε από τα σύννεφα ή ήταν κοινό μυστικό ότι εκεί θα καταλήγαμε;

10 / 08 / 2024

Γονείς και παιδίΤι να δηλώσω στο μηχανογραφικό;

Είμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη των πανελλαδικών και διάφορες ερωτήσεις βασανίζουν σταθερά τους υποψηφίους, ακόμα και τους πιο κατασταλαγμένος. Ποια σχολή να διαλέξω; Ποιο πανεπιστήμιο; Σίγουρα διάλεξα σωστά; Και αν τελικά δεν μου αρέσει;

25 / 05 / 2024

ΔιδακτικήΤις πταίει με το μάθημα της Έκθεσης;

Μπήκε ο Γενάρης και μαζί με τα πρώτα χιόνια, ξεκίνησε η δεύτερη φάση της εντατικής προετοιμασίας των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά για τον θεσμό των εξετάσεων, αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε με το αγαπημένο μάθημα της Έκθεσης.

21 / 01 / 2024

Γονείς και παιδίΠρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι;

Η Α’ Δημοτικού είναι μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική χρονιά για τους μικρούς μαθητές, αφού θέτει τις βάσεις για την σχολική πορεία τους. Άραγε, πως θα μπορούσε να γίνει ευκολότερη;

08 / 10 / 2020

ΠαιδαγωγικήΣκέψεις με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού

Η 8η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού το 1965  με πρωτοβουλία της UNESCO, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης. Από το 1966, γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή.

16 / 09 / 2020